Jag vill börja med att tacka för två bra Event

Men i motsats till många andra har jag faktiskt tänkt sticka ut halsen och kritisera ett par saker

Jag har varit med på FBD & FAD 2008 och jämför därför vad som var bättre förra gången och vad som var bättre i år.
FBD
Ett trevligt och bra upplägg med roliga föreläsningar som man själv kunde välja mellan. Kanske borde man ha sprängt in en lunchpass mellan föreläsningsblock 2 & 3 vilket hade givit mer tid för mingel och lite bättre klirr i lunchkassan för skolköket.
Vill även ge tummen upp för gratis parkering vilket var en klar förbättring mot förra året.
Hade varit en bra ide att ha flera loggböcker & pennor i entrén då det inte hade blivit lika lång kö in och inte gjort att dagen började med en försening!
Men som helhet måste jag säga att FBD var bättre än i fjol trots många fler deltagare
FAD
Släppet kan jag inte uttala mig om då jag var en av funktionärerna som laddade GPSerna med kvällens cacher. Jag hade med andra ord fått förhandsinfo om var kvällens event gick av stapeln och befann mig redan på plats när koordinatsläpet var.
Jag tyckte att incheckningen gick smidigt men vi kunde ha varit några fler för ännu snabbare hantering.
Sedan var det det här med cacherna och loggnings tekninken. I mina ögon och för mig gjorde det att FAD blev en promenad längst upplysta elljusspår med väl synliga och LJUDLIGA stationer. Defenitivt inget fumble och knappt något dark heller
-Det var alldeles för få cacher i förhållande till deltagare
-När man hade ca 30 meter kvar såg man en grupp på minst 5 pers som pep som ett datorspel. Man behövde ju inte precis ficklampa för att hitta cachen därefter.
-Gömmorna som jag tog (och såg på eftersnacket) var överlag betydligt tråkigare (svårare att gömma klumpiga dosor än oreinteringsklämmor) och mindre kluriga (dom hördes ju på lång väg) än förra året.
Sedan var det eftersnacket som drog ut på tiden å det längsta.... Vi gick innan det var slut och då hade vi ändå varit kvar mer än 1 timme längre än förra året då det var slut vid 12 tiden.
Jag hade också lite funderingar på uppdelningen av prisen. OK om man vill ha FTF pris och pris till den som loggar mest eller snabbast, men egentligen tycker jag att det hade varit justas att bara slumpa ut priserna mellan alla deltagare. Det fanns många priser där en stor del av deltagarna inte fick vara med i dragningen, och jag personligen tycker att vikten inte ska ligga vid först, snabbast, flest utan vid att vara med och ha trevligt.
Sammanfattningsvis FAD 2009 var ett bra event men flera som jag pratade med som även var med 2008 tyckte att 2008 var bättre just för att då var det letaburk, mörker och fumble som stod i fokus. I år blev det ljust, ljudligt och teknikfokuserat. Med en teknik som inte gjorde cachingen bättre utan snarare tvärt om...
Detta var vi var rörande eniga om:
-att ska denna loggningsteknink användas i fortsättningen så måste den vara tyst. Fördelaktigt vore också om dosorna var mindre så att man kunde gömma mer kreativt!
-30 "burkar" på närmre 500 deltagare var på tok för lite.Antalet borde nog varit det dubbla för att man inte skulle behövt köa till de flesta cacherna.
-En logg per lag/grupp/nick räcker. Nu tog det evigheter att vänta när alla skulle pipa i lådan....
-FAD gör sig betydligt bättre i mörker än i upplysta villaområden och på elljusspår.
-lokalen i år var betydligt bättre!! Det var inte lika mycket köer till toaletterna och trots att det inte var så kallt i år var det skönt att komma in i värmen
Jag hade dock en trevlig kväll och känner mig verkligen inte besviken på att jag var med. Jag vill tacka arrangörerna för allt jobb ni har lagt ner och för ett bra event som dock inte får lika många burkar i betyg som FAD 2008

Hoppas att ni inte tar min kritik som allt igenom negativ utan att ni kan ta med er både ris och ros till nästa år och göra det ännu bätter

För jag vill komma tillbaka