Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Höjd över havet 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Höjd över havet
Hej
Har någon tips på någon sida med värden på höjd över havet för ex städer.
Eller någon annan stans som detta går o se
Skulle vilja se detta lätt då det verkar som höjdinformationen i GPSen ändrar sig.
Kanske detta är vid batteri byte .
Kör med Vista HCx

//Björn

ons nov 12, 2008 10:04
Geocachare
Användarvisningsbild

Dom GPS’er som har separat tryckhöjdmätare mäter omkringvarande lufttryck och räknar sedan ut höjden från en inställd referensnivå. Om lufttrycket ändrar sig efter att man nollställt höjdmätaren kommer höjdmätaren att visa fel. 1 mB eller hPa motsvara 8 meters höjdskillnad på låg höjd. Jag ska leta efter en tabell med höjder på städer (eller i alla fall flygplatser). Återkommer när jag har passerat hemmet.

Cachar papperslöst med Oregon 400t, Nüvi 500, Oregon 550t, FK Pro, acer aspire one 3g och iPhone.

ons nov 12, 2008 10:57
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Via denna länk; http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjan ... -0-4/AD-2/ ;kommer du till LFV's sida om flygplatser, klicka på den ort du är intreserad av och välj länken där märkt Text, där finns information om höjd i meter och fot vid punkt Elevation. Återkommer om jag hittar någon mer lättöverskådlig tabell.

Cachar papperslöst med Oregon 400t, Nüvi 500, Oregon 550t, FK Pro, acer aspire one 3g och iPhone.

ons nov 12, 2008 11:29
Profil WWW
Geocachare

Via denna länk; http://www.lfv.se/sv/LFV/Flygtrafiktjan ... -0-4/AD-2/ ;kommer du till LFV's sida om flygplatser, klicka på den ort du är intreserad av och välj länken där märkt Text, där finns information om höjd i meter och fot vid punkt Elevation. Återkommer om jag hittar någon mer lättöverskådlig tabell.

Tusen tack !!
41,7 meter skall jag ställa in nu så får jag se vad som händer

ons nov 12, 2008 11:45
Geocachare

Vista har väl tryckmätare i alla versioner? Altlså spelar det ingen roll vad du ställer in. Du måste inse att nästa dag måste du ställa in samma sak igen (vanligtvis).

ons nov 12, 2008 12:39
Profil WWW
Geocachare

Vista har väl tryckmätare i alla versioner? Altlså spelar det ingen roll vad du ställer in. Du måste inse att nästa dag måste du ställa in samma sak igen (vanligtvis).

Jag tog för givet att det sparades :?

ons nov 12, 2008 15:21
Geocachare
Användarvisningsbild

Hur mycket ändrar sig höjdangivelsen? Det kan ju bero på var du befinner dig:
För att få en korrekt höjdangivelse ska du ju helst ha en eller flera satelliter så rakt ovanför dig som möjligt. Eftersom satelliterna vänder nånstans stax söder om Sverige så blir det ju svårare att få till ju längre norrut man kommer och framförallt olika vid olika tidpunkter.

Har du en höjdmätare som går på lufttryck i GPS:en måste den ju kalibreras om så fort vädret slår om. Tryckskillnaden mellan låg- och högtryck motsvarar ju tusentals fot.

ons nov 12, 2008 17:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ]