| Författare |
Meddelande |
|
J-Elin
Geocachare
|
 USB-minne som delsteg/log
Hej.
Vi har lite funderingar angående en myst, eller den har väl legat färdig sen nyår nu egentligen, men inte kommit för oss att lägga ut de olika stegen och publicera den, plus att vi blivit tveksamma till vår egen idé och om den ens kommer godkännas.
Det vi hade tänkt göra är att använda ett USB-minne antingen som delsteg eller rentav som loggbok (vanligt .txt fil bara isåfall).
Vad säger reglerna om detta? Går det att få igenom en sån här cache? Det skulle inte finnas några tvivel om att man behöver en laptop med sig så skulle inte finnas någon risk att det kom en ovetande cachare och hittade den och saknade utrustning.
Vet att det finns såna här mysts/multis idag, t.ex. en i Falun, men vet att en del cacher finns kvar bara för att det var okej vid placering också.
Ett problem kan ju vara att folk inte har en laptop att släpa med sig, men det går ju att lösa om man verkligen vill, och som sagt, ingen risk att man åker dit utan att veta att en laptop behövs. Ett annat och större problem är ju att man kanske inte riktigt vill stoppa ett okänt USB-minne i sin dator, men här kanske man helt enkelt får lita på sina medcachare och anta att ingen av dom som tidigare loggat cachen med vilje har slängt in virus på USB-minnet, anser också att det är väldigt låg risk att någon icke-cachare skulle hitta minnet och manipulera det.
Vad säger ni andra? Ska vi överge idén eller är det värt att fortsätta? Mottager gärna exempel på andra liknande cacher ifall ni har några, kan vara lärorikt att se hur dom är gjorda.
|
| mån apr 23, 2012 15:30 |
|
 |
|
The Forslunds
Föreningsmedlem
|
 Re: USB-minne som delsteg/log
Rent spontant så borde en  räcka, Special Tool Required, likväl som en gummibåt eller stege. Skicka iväg cachen om den är färdig med koords m.m, klicka i att den ska publiceras MEN SKRIV i "Meddelade till rewievern" rutan att den bara ska granskas men inte publiceras ännu pga att ni är tveksamma om den är OK enligt guidelines, då får ni ett svar hur det ligger till.
| mån apr 23, 2012 15:41 |
|
 |
|
Motorcycledude
Föreningsmedlem
|
Detta tillåts inte längre. Det gjordes ett försök med detta ganska nyligen i Hedemora men där fick utläggaren bakläxa av reviewers. Cachen ifråga är denna: http://coord.info/GC37QWY

|
| mån apr 23, 2012 15:56 |
|
 |
|
danne100
Föreningsmedlem ★
|
Finns en sådan cache i Halmstad där man koppla in usb minnet i datorn för att få koordinater till slutburken.

|
| mån apr 23, 2012 15:58 |
|
 |
|
Entracte
Geocachare
|
danne100 skrev: Finns en sådan cache i Halmstad där man koppla in usb minnet i datorn för att få koordinater till slutburken. Får man konstruera dem på det viset nu också? D.v.s. är regeln endast att man inte får ha en digital loggbok, eller får man inte använda den här typen av inslag alls?
_________________ Johan a.k.a. "Entracte" - 23-årig cachare från Arboga, Västmanland
|
| mån apr 23, 2012 16:38 |
|
 |
|
danne100
Föreningsmedlem ★
|
Jag ska inte säga att man får det men denna cachen kom ut för ca 3 veckor sedan så förmodligen får man det om nu co har uppgett detta.

|
| mån apr 23, 2012 16:41 |
|
 |
|
Motorcycledude
Föreningsmedlem
|
Entracte skrev: danne100 skrev: Finns en sådan cache i Halmstad där man koppla in usb minnet i datorn för att få koordinater till slutburken. Får man konstruera dem på det viset nu också? D.v.s. är regeln endast att man inte får ha en digital loggbok, eller får man inte använda den här typen av inslag alls? Enligt ägaren till cachen jag länkade får man inte ha med usb alls.

|
| mån apr 23, 2012 17:38 |
|
 |
|
team@
Föreningsmedlem ★
Blev medlem: lör jan 23, 2010 23:46 Inlägg: 2314 Ort: Sollentuna
|
Loggbok och info på USB-minne är väl olika saker...
Papperslogg lär vi inte komma undan.
Om info med koordinater och annat ligger på USB-minne, I QR-kod, chipr eller annat är väl egentligen ingen större skillnad. Fast just okända USB-minnen skulle jag fundera länge på innan jag kopplar in i datorn... Kan ju vara därför det inte uppskattas.
| mån apr 23, 2012 17:40 |
|
 |
|
MildasVänner
Föreningsmedlem ★
|
Nja, som motorcycledude säger är inte USB-minnen tillåtna. Här är riktlinjen om det: http://support.groundspeak.com/index.ph ... #technicalCitera: In the interest of file security, caches that require the installing or running of data and/or executables will likely not be published. The use of memory sticks and similar devices is not permitted either. Jag har en känsla av att detta är en väldigt gammal del av riktlinjerna men har inte kollat när den infördes. Som team@ säger har jag fått det förklarat är att man inte vill medverka till ev. virusspridning och liknande. Om det publicerats cacher trots det? Jo, det kan säkert hända. Antingen kan cacheägaren glömt att nämna det (vet man inte att det är viktigt är det lätt hänt) eller så har vi missat det (sånt händer). I de fall det kommer till vår kännedom och man ber oss kolla det, är det troligt att cachen kommer behövas göras om eller i värsta fall arkiveras. Jag gillar personligen inte att peta i redan publicerade cacher, men det här är ett av de fall jag troligen blir tvungen att göra det. /Lasse (som Agori Berix)
|
| mån apr 23, 2012 18:23 |
|
 |
|
norwoodbuilder
Geocachare
|
MildasVänner skrev: Nja, som motorcycledude säger är inte USB-minnen tillåtna. Här är riktlinjen om det: http://support.groundspeak.com/index.ph ... #technicalCitera: In the interest of file security, caches that require the installing or running of data and/or executables will likely not be published. The use of memory sticks and similar devices is not permitted either. Jag har en känsla av att detta är en väldigt gammal del av riktlinjerna men har inte kollat när den infördes. Som team@ säger har jag fått det förklarat är att man inte vill medverka till ev. virusspridning och liknande. Om det publicerats cacher trots det? Jo, det kan säkert hända. Antingen kan cacheägaren glömt att nämna det (vet man inte att det är viktigt är det lätt hänt) eller så har vi missat det (sånt händer). I de fall det kommer till vår kännedom och man ber oss kolla det, är det troligt att cachen kommer behövas göras om eller i värsta fall arkiveras. Jag gillar personligen inte att peta i redan publicerade cacher, men det här är ett av de fall jag troligen blir tvungen att göra det. /Lasse (som Agori Berix) Bra resonerat Lars! Och naturligtvis gör dom andra reviewerna (eller vad det nu heter) det också? Ladda in ett USBminne jag inte är säker på är det väl få som gör, inte jag heller, jag avstår. Man behöver ju inte ta alla cacher. Det är väl lika vanligt som att låta bli klänga i träd om man är höjdrädd (i mitt fall gravt hörselskadad) mm. (vad har hörselskadad med höjdsvårigheter att göra undrar nån. Ja, se där! Man kan ju inte veta allt!)
|
| mån apr 23, 2012 22:08 |
|
 |
|
andreasma
Geocachare
|
Om det är någon form av data som man vill att geocacharen skall kunna ta till sig, varför inte lägga upp det på internet och skriva ut länken på en laminerad lapp i avsett delsteg?
_________________ // Hellre en funnen jeokatch i handen än 10 denäfs i skogen . Hellre en funnen repelleringsT5a i handen än en hel Power Trail i statistiken .
|
| tis apr 24, 2012 11:12 |
|
 |
|
linsrille
Geocachare
|
andreasma skrev: Om det är någon form av data som man vill att geocacharen skall kunna ta till sig, varför inte lägga upp det på internet och skriva ut länken på en laminerad lapp i avsett delsteg? Rent spontant kan jag tänka mig att usbminnet är den del av uppgiften som ska lösas. med infon på nätet faller en sån cache. Med samma resonemang kan man skriva infon i en chirp på nätet också. Eller delstegen på en multi.
| tis apr 24, 2012 15:12 |
|
 |
|
Silverqueen
Föreningsmedlem
|
Trist att det inte kan vara tillåtet med tanke på möjligheterna att skapa kreativa myst/multi.
Dessvärre självklart att det skall vara förbjudet med tanke på allt vad en illasinnad besökare kan ställa till med. Alldeles för många användare vet inte hur det går till att vara aktsam och "användarvänliga" OS hjälper till att försvåra detta.
|
| ons apr 25, 2012 12:35 |
|
 |
|
Fasanen
Geocachare
|
Om man vill vara med i tiden och ha ett digitalt inslag i sin cache så kan även jag tycka att man kanske istället kan publicera en QR-kod eller URL till sitt digitala innehåll som man kan ha lagrat på typ Google-docs. Man kan ju tex. skapa konton för varje delsteg med olika lösenord. En riktig utmaning är ju att mötas av en 5¼ floppy i en cache 
_________________ ...ett inlägg i den fortgående I-landsdebatten
|
| ons apr 25, 2012 21:50 |
|
 |
|
EriolMapper
Geocachare
|
Är en CD-skiva med ljud tillåtet då? (Alltså en sån där rund grej som man använde när man ville lyssna på musik i slutet av förra århundradet.) Då blir det ju i alla fall valbart om man ska våga stoppa in den i datorn eller om man måste leta reda på en musikanläggning...
|
| ons apr 25, 2012 22:40 |
|
|