Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Nya beta-sidan för cachelistning 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Nya beta-sidan för cachelistning
Kollade precis igenom detta som hastigast....

Groundspeak har verkligen arbetat om sitt online-form rejält. Så småningom kanske man vänjer sig vid den nya designen (liksom det faktum att man numera kan logga in via sitt facebook-alias(!))

Man har kastat om ordningen på informationen rejält och en hel del till det bättre. Jag blev lite orolig att man skulle behöva skriva in gradertecknet vid inmatning av koordinater, men det behövdes inte... den köpte t.o.m. gemener för N och E.

Nu får vi börja vänja oss vid cachestorleken "medium" istället för "regular". Dock med instruktiva bilder för att försöka förklara skillnaderna.

Ett lyft är editeringsfunktionerna för textfälten till cachebeskrivningen. Efterlängtat.... men, kanske inte av alla som telefoncachar då det kan uppmuntra till tungladdade beskrivningar/bilder.

Bra att man numera lagt in attributen direkt i listningen, men det blir inte så instruktivt precis att slänga in alla attribut i en stor packe på sidan (iofs med "mouseover"-funktion, men ändå.....)

På det hela taget blir det nog ett lyft... åtm för dem som inte är vana vid att lägga ut cacher.

Däremot, om man inte vill skicka cachen till kön för review är det inte helt solklart hur man gör (eller undviker) att cachen sparas som opublicerad i den egna profilen. Det finns ingen "spara för att jobba vidare senare"-knapp (eller så missade jag den).

tis apr 24, 2012 23:39
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Nya beta-sidan för cachelistning
Gillar att den gnällde på att jag hade en disablad burk. Hoppas på att de trappar upp detta till NM-märkta burkar också om ett tag.

Nya forumuläret hittar man för övrigt genom en länk uppe i högra hörnet på det gamla formuläret.

ons apr 25, 2012 0:05
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Lite nytt att lära men kan nog bli bra med tiden.Dock felaktigt om att jag har 4 gömmor som behöver underhåll. Finns inga NM på dessa. Undrar hur de kommit fram till denna slutsats?
Skapade en ny Gc bara för att pröva på. Fortsätter med gamla sättet så länge det går.

ons apr 25, 2012 8:19
Geocachare

1000sjöar skrev:
Lite nytt att lära men kan nog bli bra med tiden.Dock felaktigt om att jag har 4 gömmor som behöver underhåll. Finns inga NM på dessa. Undrar hur de kommit fram till denna slutsats?
Skapade en ny Gc bara för att pröva på. Fortsätter med gamla sättet så länge det går.

En bugg(?) som de har haft tidigare iaf är att det inte räcker med att släcka NM-flaggans attribut genom att klicka bort den. Man måste logga en "owner maintenace" för att den ska försvinna helt o hållet. Prova med det på de cacher det gäller så funkar det nog.

ons apr 25, 2012 9:36
Profil WWW
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★

1000sjöar skrev:

Den räknar nog de fyra cacher som har det röda korset satt som attribut. För att få bort det loggar man en "Owners maintanence". Det räcker inte att radera den NM-logg (=Needs Maintenance) som gjorts. Korset är fortfarande kvar efter en sån manöver. Jag kikade på de cacher du äger och fyra av dom har ett rött kors. Enklast ser du vilka med den kär länken :
Kod:
http://www.geocaching.com/seek/nearest.aspx?u=1000sj%u00f6ar&submit4=Go
Du ser det i samma kolumn som också listar vilka Coins/TBs som ligger där.

Som reviewer ser jag fram emot vad detta kan innebära. Jag räknar med att det nya interfacet kommer ta bort många av de "onödiga" fel det är lätt att missa. Geocaching innehåller dessutom så många små regler att jag förstår att man missar dom. Några av dessa blir man påmind av med det är nya interfacet. Här är lite av det jag vill nämna:

• När man postar en cache som kräver finalkoordinat måste man fylla i en sån för att komma vidare. Detta är ett av de vanligaste problemen som kommer in till oss.
  • Man tvingas verifiera sin cache mot kartbilden. Jag tror det kommer spara en del av placeringarna i Östersjön åtminstone (pga av att E blivit W).
  • Man varnas om man lagt en final längre bort än tre km. Många gånger beror det på misstag med koordinaterna och då ser man det direkt.
  • Fler cacher kommer ha attribut och kompletterande parkeringsplatser mm pga att man har möjlighet att slå in dom under processen och inte efteråt. En trevligare upplevelse och mervärde för alla tror jag.
  • Land och län fylls i automatiskt beroende på koordinater (lär ju visserligen inte funka till 100% men oftast)
  • Hinten resp reviewernoten hamnar i rätt ruta. Oftare än man tror står det som ska vara en RN-note i hintrutan. Dumt, och ibland lite väl avslöjande.. Nu är dessutom hintrutan osynlig och man måste aktivt välja om man vill slå in den. Förr kändes det som många trodde att det måste stå nåt där. Åtminståne med tanke på en del av hintarna jag läst.
  • Mer handikappvänligt. Testa att välja T1. Då får du numer bekräfta att den är rullstolsanpassad och rullstolsattributet föreslås automatiskt.
  • Lite mer förklaringar kring de olika fälten som nog gör att de som är nya inom vår hobby lättare förstår vad man ska fylla i.

Det var lite av det kan kommer på rakt av. Jag har ju sett den ett tag och är väl lite färgad får erkännas. Detta är som sagt var en beta och man har lovat mer funktionalitet vad det lider. Dom har arbetat länge med den men det är väl fortfarande inte en färdig lösning som jag förstått det. Jag kommer följa den här tråden och försöka lyfta upp feedback till dom. Det går ju självklart att använda Groundspeaks forum med för den saken om man hellre önskar det. Jag skulle väl personligen tycka att det är smart att prova den så snart som möjligt för den lär bli permanent vad det lider. När är nog oklart dock.

/Lasse

ons apr 25, 2012 12:03
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Kanon att man får upp vilka cacher man behöver se till om man nu förträngt det. :D

Hade varit bra om interfacet kollade hur många cacher man loggat tidigare, och att den föreslår att man skall ha hittat några till (tex 50st) innan man lägger ut en egen.

ons apr 25, 2012 13:58
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Djuret skrev:
Hade varit bra om interfacet kollade hur många cacher man loggat tidigare, och att den föreslår att man skall ha hittat några till (tex 50st) innan man lägger ut en egen.

+1

"Det är stor skillnad på kritik och smutskastning!" -- jasy

ons apr 25, 2012 14:39
Profil ICQ WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Djuret skrev:
Kanon att man får upp vilka cacher man behöver se till om man nu förträngt det. :D

Håller med om att det är en bra sak. Jag tycker att man kunde få en lista över sina disablade och Needs Maintenance-märkta cachear högt upp på sin profilsida på samma sätt som man får med opublicerade burkar, så att man konstant blir påmind om att fixa dem.

fre apr 27, 2012 17:27
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

skattletaren skrev:
Kollade precis igenom detta som hastigast....

Man har kastat om ordningen på informationen rejält och en hel del till det bättre. Jag blev lite orolig att man skulle behöva skriva in gradertecknet vid inmatning av koordinater, men det behövdes inte... den köpte t.o.m. gemener för N och E.

Tänker lägga ut en Unknown, och provar betasidan, som till att börja med verkar bra, men vid kartkontrollen visar det sig att cachen placeras alldeles för långt norrut:. Använder formatet N xx,xx,xxx E xxx,xx,xxx
Om den gamla sidan används blir det rätt. Webbläsare är IE9 om detspelar någon roll.

mån apr 30, 2012 8:39
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

IrreVilse skrev:
Tänker lägga ut en Unknown, och provar betasidan, som till att börja med verkar bra, men vid kartkontrollen visar det sig att cachen placeras alldeles för långt norrut:. Använder formatet N xx,xx,xxx E xxx,xx,xxx
Om den gamla sidan används blir det rätt. Webbläsare är IE9 om det spelar någon roll.

Noterar att du har kommatecken mellan grader och minuter ovan. Det bäddar nog för konstigheter. Kör med mellanslag där istället.

N xx xx,xxx E xxx xx,xxx

mån apr 30, 2012 10:14
Geocachare
Användarvisningsbild

Då har jag lagt ut en cache med nya formuläret. Ser väldigt snyggt ut men:
* Attributen är ju en enda soppa, grupperat på något vis hade varit bättre.
* Man kan inte flänga runt hur man vill utan ska göra allt i en ordning de bestämt.
* Medan andra anpassar sina sidor för att kunna användas från mobilen gör gs tvärt om.
* Man kan inte gå in och ändra i efterhand, då är det gamla formuläret som gäller, får väl se hur de löser det.

Jag tänker inte ens försöka fylla i det fomuläret från mobilen pga:
* Mouseover/hover funkar inte med touchskärmar.
* Många sidladdningar gör det ganska problematiskt om man har dålig täckning.

Förslag på lösningar:
* Gruppera attributen, återinför beskrivning.
* Gör så att alla flikarna laddas direkt så man kan växla mellan dom ohindrat.
* Bonus om de kan ha en nerbantad sida för mobila enheter (men det lär aldrig hända)

mån apr 30, 2012 12:09
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

team@ skrev:
IrreVilse skrev:
Om den gamla sidan används blir det rätt. Webbläsare är IE9 om det spelar någon roll.

Noterar att du har kommatecken mellan grader och minuter ovan. Det bäddar nog för konstigheter. Kör med mellanslag där istället.

N xx xx,xxx E xxx xx,xxx

Tack för hjälpen, det funkade, men det skulle vara punkt i stället för kommatecken för att hamna rätt i kartbilden. N xx xx.xxx

mån apr 30, 2012 20:02
Geocachare
Användarvisningsbild

Djuret skrev:

Neej!!
Du skulle jag ju få ta bort 17 av mina cacher :cry: !!

tis maj 01, 2012 11:40
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]