Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Skriva i loggboken 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Skriva i loggboken
Vad gäller egentligen för att man ska anses ha loggat en cache? Min har en tillhörande nyckel och vissa lyckas inte hitta den och har därmed inte skrivit i loggboken. Ändå registrerar de cachen som funnen, korrekt?

Om man av någon anledning anser att den är fel loggad, kan man då på något sätt ta bort den personens loggning? Personligen tycker jag nog att man ska ha skrivit i loggboken för att det ska vara korrekt, i varje fall när det klart och tydligt framgår att en sådan finns......

sön apr 01, 2012 17:51
Geocachare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Skriva i loggboken
Klart det ska skrivas i loggboken. Poängen är ju loggen i naturen. Internet är bara för statistiken. ;)

Möjligen att man kan få fotologga. Men det är upp till DIG att bestämma.
T.ex om någon hittat en av mina cacher som är märkta för vinter, men den skulle vara fastfrusen endå, då kan jag acceptera en fotologg.

Men generellt sett, inget skrivet, inget loggat.

sön apr 01, 2012 17:58
Profil WWW
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

Signatur på listan är enda kriteriet för att få logga cachen.

sön apr 01, 2012 17:59
Geocachare

Vad gör man som cacheägare om man anser att det är felaktigt loggat?

sön apr 01, 2012 18:23
Geocachare

Om man vill radera så gå in i loggen för din cache, sedan tryck på view log för den i ditt tycke "felaktiga loggen" där dyker då alternativet delete logg upp.

Om det inte skulle va signatur i loggboken som gällde så skulle man ju kunna logga en del med hög T-rating som man inte når, men ser

sön apr 01, 2012 18:29
Profil ICQ
Geocachare

På en sån cache då dom ska komma åt loggboken på något speciellt sett för att kunna logga hade jag nog raderat loggen.
På en vanlig filmburk där dom har glömt pennan men loggat endå brukar jag inte bry mig...

sön apr 01, 2012 19:04
Geocachare
Användarvisningsbild

Självklart ska loggarna strykas om det är ett speciellt steg för att komma åt själva loggen, som en nyckel i ditt fall. Men skriv av vilken anledning du tar bort loggarna, antingen till mail till de som "fulloggat" eller om det är många en note på cachesidan att du rensat bort de som inte loggat rätt. Risken är annars att någon tar illa vid sig, det finns en del känsliga cachare där ute :shock:

sön apr 01, 2012 20:53
Geocachare
Användarvisningsbild

Jag har flera gömmor som kräver något extra för att logga, det hjälper inte att bara hitta gömman. Antingen behöver man något fysiskt eller någon information för att komma åt pappersloggen. Vid dessa gömmor skulle jag inte godkänna att man loggar bara för att man sett gömman.

sön apr 01, 2012 21:15
Geocachare

Tack för hjälpen. Jag tyckte att det blev lite konstigt när vissa skyller på att man inte hittar nyckeln till cachen, det ingår ju liksom i min tanke att det ska vara en extra twist på problemet.

Med ert stöd i ryggen kan jag nu radera dessa loggar och hoppas på att ingen tar illa upp.

sön apr 01, 2012 22:49
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

Vi är nog alla ense om att krävs en nyckel för att nå loggboken så ska nyckeln hittas. Däremot kan man ju inspireras av den vänliga ton som jag exvis tycker våra reviewers är så duktiga på att använda, ger säkert samma effekt och dessutom en trevligare hobby. Så ett alternativ är att du skickar ett mejl där du vänligt förklarar igen vad själva grundidén med cachen är och att du tipsar om hur man tar bort sin egen logg om man känner man har missat det samt förklarar att du som cacheägare gärna vill ha riktiga, godkända loggar på nätet på cachen och därför tvingas, med reglerna i ryggen, göra delete på loggen själv om. Jag tänker att ofta beror det på ren okunnighet att det blir fel, och då vill man nog hellre få lite information än smisk.
Själv hade jag dessutom sett till att vara övertydlig i cachetexten om att det inte räcker med att hitta=se burken.
Jag är förreten precis på väg att ordna en liknande cache och nu fick jag en kick att läsa texten extra noga ur den här synvinkeln, så tack för påminnelsen!

mån apr 02, 2012 13:28
Geocachare

Stadskasheuren skrev:
Vi är nog alla ense om att krävs en nyckel för att nå loggboken så ska nyckeln hittas. Däremot kan man ju inspireras av den vänliga ton som jag exvis tycker våra reviewers är så duktiga på att använda, ger säkert samma effekt och dessutom en trevligare hobby. Så ett alternativ är att du skickar ett mejl där du vänligt förklarar igen vad själva grundidén med cachen är och att du tipsar om hur man tar bort sin egen logg om man känner man har missat det samt förklarar att du som cacheägare gärna vill ha riktiga, godkända loggar på nätet på cachen och därför tvingas, med reglerna i ryggen, göra delete på loggen själv om. Jag tänker att ofta beror det på ren okunnighet att det blir fel, och då vill man nog hellre få lite information än smisk.
Själv hade jag dessutom sett till att vara övertydlig i cachetexten om att det inte räcker med att hitta=se burken.
Jag är förreten precis på väg att ordna en liknande cache och nu fick jag en kick att läsa texten extra noga ur den här synvinkeln, så tack för påminnelsen!

+1 =D>

mån apr 02, 2012 14:50
Profil WWW
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Såg en logg idag, komiskt och tragiskt på samma gång.
Loggen:Nådde inte upp, min mugglare kunde inte klättra heller så det blir en foto logg.
Verkar som att någon inte förstått vad en fotologg "är" för något, man skulle ju kunna logga 5/5:or med teleobjektiv på detta sätt :twisted:

sön maj 06, 2012 17:32
Ny i forumet

Vi har av en slump träffat på något tråkigt :cry: , en cachare som loggar på datorn med texten "easy found on a cachetrip around..."men som inte har signerat i loggboken. Har efter upptäckten kollat ett tiotal loggböcker tillhörande cacher som personen uppger sig ha hittat men ingen logg. [-X Någon mer som sett något likande? Av tidigare inlägg här har jag fått tipset att ta bort dessa loggar från mina cacher, tack för det tipset.

tor maj 24, 2012 12:22
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

Förlåt jag kanske inte tillför tråden nåt.
Men jag skriver en note/kommentar online, om att jag sett burken men inte lyckas komma åt loggen. Även jag tycker att det är extremt fel att logga det som ett find, om man inte kunnat öppna behållaren! Som man tyvärr ser ibland online.

tor maj 24, 2012 12:54
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Helt klart att om man bara sett burken men inte signerat i loggboken, kan man inte logga på nätet heller. Men hur skall man reagera på om det motsatta inträffar?? Man har hittat burken, man har signerat loggboken, man har återställt burken, men sedan får man sin found logg raderad av CO, som ger mycket mystiska, om ens någon förklaring. Det har hänt tre cachare jag känner mycket väl, alla vid olika cacher, och ingen av cacherna hade samma CO.. En av dem fick sin Foundlogg raderad 6 månader efter besöket vid den aktuella gömman som var en 2-2½:a :shock: .

."Geocaching, just another way to die!"

tor maj 24, 2012 14:12
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa