Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z
Hej
Har en HTC desire Z som smartfån som vi oftast cachar med (ibland åker farsgubbens garmin med också men ibland vill ju farsgubben ha den själv :D och ibland orkar jag inte knappa in koordinaterna i den och jag har inte lyckats lista ut hur jag ska få ner cacherna i den annars :oops: ) Änywäj: Fick en systemuppdatering och sedan dess tycker jag att batteritiden när jag har gps-en igång försämrats rejält! Idag var vi ute i ca 1.5 timme och då gick mitt batteri från fullt till gult (=15% kvar), visst hade igång gps-en en hel del då det var skogscaching vi sysslade med (och jag är nojjig att gå vilse :oops: )

Kan jag göra nåt? Nån som vet vad som kan ha hänt i uppdateringen? (den har sämre batteritid över lag också, innan behöver jag max ladda varannan natt, nu fixar den knappt en dag om jag ringer nåt samtal och kanske gör nåt mer än kollar FB i 5 minuter... , men som sagt, det är vid GPS-ing som det blir väldigt tydligt. )

Bild

lör jul 14, 2012 23:16
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z
Det första som man kan göra är att köra med t ex Neongeo, ladda in cacherna och kartorna hemma med bredbandet innan man ska åka (om man har det) för att kunna cacha offline, dvs utan internet, det sparar en hel del på strömmen. det andra man kan göra är att skaffa sig en blåtands GPS-modul som har eget batteri så bara kompassen använd i telefonen.

Vad som plötsligt begränsar batteritiden för dig nu kan jag inte svara på, bara vad du kan göra för att förbättra den.

lör jul 14, 2012 23:40
Geocachare

men suger inte blåtanden också batteri?

Bild

sön jul 15, 2012 0:00
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Einarsson skrev:
men suger inte blåtanden också batteri?

Själva blåtanden i mobilen drar nog försumbart med ström i sammanhanget, team@ har bra erfarenhet av blåtands GPS om jag inte minns fel. Skicka dom ett pm och fråga.

sön jul 15, 2012 0:13
Föreningsmedlem ★
Föreningsmedlem ★
Användarvisningsbild

Inlägg Sv: Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z
Jag och många andra som cachar med mobil och blåtandsgps har mycket tydligt märkt att batteriförbrukningen för blåtand är mycket mycket mindre än för den interna gpsen.
Det som därnäst drar mest ström är datatrafik (särskilt vid dålig täckning) och bildskärmen.
Det som kan ha hänt i din telefon kan vara att den nya versionen kanske mer prioriterar prestanda istället för batteritid. För rootade telefoner finns massor av versioner med prioritera på olika saker...

Eller så kanske batteriet helt enkelt börjar bli gammalt.

sön jul 15, 2012 7:05
Geocachare
Användarvisningsbild

En annan grej att kolla är vilka program som drar mest ström. Gå till inställningar -> program -> batterianvändning eller liknande så får du en lista med de värsta syndarna. Det kan vara ett program som inte gillar den uppdateringen du gjorde som drar en massa och då bör det synas i listan.

Något som drar mycket är ljuset på displayen. Kanske är den ställd till ett högre läge i samband med uppgraderingen.

sön jul 15, 2012 8:20
Geocachare

Tack för alla svar, råd och tips!

Jag har kollat vad som drar ström och det verkar vara skärmen, typ, har en widget som man kan ställa ner skärmbelysningen på och använder sällan standardbelysning om det inte är väldigt ljust ute. Har också android assistant och kan inte hitta nåt skumt som drar ström där heller :(

Fånen är köpt i augusti förra året...

Såg att det finns 3000 mAh batteri - är det värt pengarna tro?

Vi har ju farsans garmin stora delar av året, men den har ju inga satellitkartor :roll: och det gillar jag... och så är de ju knöligt att få ner cacherna i den... kanske borde fundera på att köpa en geocach-kompatibel friluftsgps ändå... det är ju galet mycket lättare att cacha med en riktig gps :D Ibland känner jag att det nästan är fusk när man får nollan typ ovanpå burken :mrgreen:

Finns det begagnade blåtands-gps-er? *känner mig lite snål*

Bild

sön jul 15, 2012 21:35
Geocachare
Användarvisningsbild

Einarsson skrev:
Tack för alla svar, råd och tips!

Jag har kollat vad som drar ström och det verkar vara skärmen, typ, har en widget som man kan ställa ner skärmbelysningen på och använder sällan standardbelysning om det inte är väldigt ljust ute. Har också android assistant och kan inte hitta nåt skumt som drar ström där heller :(

Fånen är köpt i augusti förra året...

Såg att det finns 3000 mAh batteri - är det värt pengarna tro?

Vi har ju farsans garmin stora delar av året, men den har ju inga satellitkartor :roll: och det gillar jag... och så är de ju knöligt att få ner cacherna i den... kanske borde fundera på att köpa en geocach-kompatibel friluftsgps ändå... det är ju galet mycket lättare att cacha med en riktig gps :D Ibland känner jag att det nästan är fusk när man får nollan typ ovanpå burken :mrgreen:

Finns det begagnade blåtands-gps-er? *känner mig lite snål*

Jag tror problemet i ditt fall är just skärmen. Så här på sommaren kommer den gå på i stort sett full ljusstyrka hela dagen om den är på auto och det drar en hel del.

Jag hade själv investerat i ett större batteri om det funnits vettiga skal som gick att använda ihop med ett sådant på min modell. Men det är en avvägningsfråga som allt annat :)

Angående begagnade puckar finns det säkert men själv köpte jag en ny med sirf3 för ett par år sen för 400 så det borde finnas ännu billigare nu. Har i stort sett inte använt min puck då frilufsen åker fram när det krävs istället. Orkar dock inte krångla med paket men ge mig koordinaterna till en anonym lock&lock med två hundringar i så ska jag byta innehållet mot en blåtandsgps :) Kräver iofs att den ligger någorlunda nära Jönköping eller något av sommarens utflyktsmål.

tor jul 19, 2012 21:08
Geocachare

Eller så åker du och tar Bland Vikingar och Sadeltak och får både hundringar och kaffe :D

Bild

tor jul 19, 2012 23:08
Geocachare
Användarvisningsbild

Einarsson skrev:
Eller så åker du och tar Bland Vikingar och Sadeltak och får både hundringar och kaffe :D

Jag lovar att höra av mig om jag tar en tur mot Falkenberg!

tor jul 19, 2012 23:11
Geocachare

Inlägg Sv: Re: Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z
Einarsson skrev:
Änywäj: Fick en systemuppdatering och sedan dess tycker jag att batteritiden när jag har gps-en igång försämrats rejält! Idag var vi ute i ca 1.5 timme och då gick mitt batteri från fullt till gult (=15% kvar), visst hade igång gps-en en hel del då det var skogscaching vi sysslade med (och jag är nojjig att gå vilse :oops: )

Kan jag göra nåt? Nån som vet vad som kan ha hänt i uppdateringen? (den har sämre batteritid över lag också, innan behöver jag max ladda varannan natt, nu fixar den knappt en dag om jag ringer nåt samtal och kanske gör nåt mer än kollar FB i 5 minuter... , men som sagt, det är vid GPS-ing som det blir väldigt tydligt. )

Jeg fik en systemopdatering til Android 4, på min Sony Xperia, og straks rakte batteriet kun til det halve. Prøvede forskelligt, bla installerede jeg Juice Defender, som kun åbner for data, hver halve time. Så var jeg tilbage til normal batteritilstand.

Prøvede senere på en ny systemopdatering, men kunne så kun vælge reparation. Jeg valgte reparation, og fik herved, en clean installation. Nu var batteritiden normal, også uden Juice Defender.

Jeg har siden, læst om flere som har systemopdateret til Android 4, som har oplevet det samme. Prøv at køre en ekstra opdatering, se om du får vælge reparation..

Ang. Blåtand; søg på Ebay, her der ofte, et godt tilbud.

fre jul 20, 2012 3:48
Geocachare

linsrille skrev:
Einarsson skrev:

Jag lovar att höra av mig om jag tar en tur mot Falkenberg!

\:D/ Du är så välkommen så! :mrgreen:

Bild

fre jul 20, 2012 11:09
Geocachare

Inlägg Re: Sv: Re: Kraftigt försämrad batteritid i HTC Desire Z
GS64 skrev:
Einarsson skrev:
Änywäj: Fick en systemuppdatering och sedan dess tycker jag att batteritiden när jag har gps-en igång försämrats rejält! Idag var vi ute i ca 1.5 timme och då gick mitt batteri från fullt till gult (=15% kvar), visst hade igång gps-en en hel del då det var skogscaching vi sysslade med (och jag är nojjig att gå vilse :oops: )

Jeg fik en systemopdatering til Android 4, på min Sony Xperia, og straks rakte batteriet kun til det halve. Prøvede forskelligt, bla installerede jeg Juice Defender, som kun åbner for data, hver halve time. Så var jeg tilbage til normal batteritilstand.

Prøvede senere på en ny systemopdatering, men kunne så kun vælge reparation. Jeg valgte reparation, og fik herved, en clean installation. Nu var batteritiden normal, også uden Juice Defender.

Jeg har siden, læst om flere som har systemopdateret til Android 4, som har oplevet det samme. Prøv at køre en ekstra opdatering, se om du får vælge reparation..

Ang. Blåtand; søg på Ebay, her der ofte, et godt tilbud.

Tack! Ska prova :)

Bild

fre jul 20, 2012 11:10
Geocachare

Vad var det för systemuppdatetring du fick?
Jag har använt HTC Desire Z i drygt ett år. Senast jag fick en systemuppdatering var någon gång i höstas och då var det till Android 2.3.3. Den uppdateringen gjorde ingen skillnad i batteritid. Däremot börjar jag tycka att batteriet inte räcker riktigt lika länge nu för tiden men det har jag bara sett som att batteriet faktiskt blir sämre med tiden.

Det är alltid skärmen som drar mest batteri och har jag varit ute på en cacherunda så kommer Neongeo på god tvåa men ändå långt efter vad skärmen förbrukar. Jag brukar även använda ett externt powerpack som håller liv i telefonen lite längre.
Jag har laddat telefonen varje natt. Eftersom det är min jobbtelefon så används den ganksaflitigt med mailsync etc. men som sagt, det är ändå alltd skärmen som drar mest.

lör jul 21, 2012 10:58
Geocachare

loeoef skrev:
Vad var det för systemuppdatetring du fick?
Jag har använt HTC Desire Z i drygt ett år. Senast jag fick en systemuppdatering var någon gång i höstas och då var det till Android 2.3.3. Den uppdateringen gjorde ingen skillnad i batteritid. Däremot börjar jag tycka att batteriet inte räcker riktigt lika länge nu för tiden men det har jag bara sett som att batteriet faktiskt blir sämre med tiden.

Det är alltid skärmen som drar mest batteri och har jag varit ute på en cacherunda så kommer Neongeo på god tvåa men ändå långt efter vad skärmen förbrukar. Jag brukar även använda ett externt powerpack som håller liv i telefonen lite längre.
Jag har laddat telefonen varje natt. Eftersom det är min jobbtelefon så används den ganksaflitigt med mailsync etc. men som sagt, det är ändå alltd skärmen som drar mest.

åh, säg det :roll: jag är hyfsat oteknisk på just sånna här grejor, Jag är mer en datormjukvarutjej :lol: Jag tror att ni alla hade rätt, att uppdateringen satte tillbaka skärmen på auto och det är därför den dragit mer batteri, jag har nu satt ner den på 30% och så får vi se vad som händer. Fortfarande tycker jag det går åt galet mycket batteri när vi är ute och cachar.

Ska prova att lägga ner i offline-läge också och se vad som händer då.

blåtands-gps sätts på önskelistan, liksom ett extra powerpack, eller, en sån där solcellsladdare, den är också cool!

Bild

lör jul 21, 2012 11:19
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa