Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Med sexåring i Berlin 
Författare Meddelande
Föreningsmedlem

Svara med citat
Inlägg Med sexåring i Berlin
I början av juli var jag i Berlin tillsammans med min sexåring. Jag bestämde mig strax innan resan för att försöka ta lite cacher där, och hoppades såklart att sexåringen skulle tycka att det var kul också.

Som förberedelse kollade jag upp cacher på geocahing.com och insåg snabbt att det fanns MÅNGA cacher där. Vi skulle ha kunnat spendera varje dag, från morgon till kväll, med att jaga cacher och ändå inte hinna ta ens en bråkdel av dem. Med andra ord var jag tvungen att prioritera; vad fanns i närheten av vårt hotell, vad ville vi se och göra, vilka cacher verkade relativt lätta och snabbhittade? Efter mycket tänkande och klurande skapade jag en lista med 11 cacher, varav den ena en bit bort dit jag tänkte att vi kunde åka och bada om vädret skulle bli badvänligt.10 cacher betydde ungefär två om dagen, vilket inte är ett problem om en är ensam vuxen,eller med andra vuxna. Med barn riskerar det att inte fungera alls om inte barnet faktiskt tycker det är kul.

Första dagen skulle vi gå på zoo och jag hade sett ut en relativt nära entren. Jag berättade för barnet vad vi skulle göra och att geocacher är lite hemliga, att de flesta inte vet om att de finns. Han blev eld och lågor och gick resten av tiden och var superglad över att vi visste nåt som ingen annan visste. Tyvärr visade det sig att jag hade glömt pennan på hotellet, och barnets keps flög av när det blåste halvstorm, men trots att vi fick göra flera svängar till den här cachen var han superpepp även när vi kom tillbaka. Som souvernir tog barnet med sig en gatsten och meddelade mig flera gånger att det minsann också är en geocache.

Bild

Andra dagen var det dags för Potsdamer Platz, Lego Discovery Center, Checkpoint Charlie och lite sånt. Vid Potsdamer Platz finns Berlins första virtuella cache och väldigt mycket historia kring Berlinmuren. Där stannade vi ett bra tag, lekte lite, drack vatten och pratade om muren. Sexåringen blev väldigt fascinerad av muren och började fundera på hur det skulle vara om det var en mur mellan Sverige och Tyskland eller mellan där jag och hans pappa bor och hur det skulle påverka oss. Vi tog cachen och fortsatte, båda väldigt påverkade av muren, mot Lego Discovery Center. Där utanför finns en enorm legogiraff med en cache, Jag letade bra länge, fick kolla både på ledtråden, en länkad youtubevideo och tillslut även bläddra bland alla loggfoton för att ha ens en chans att hitta den. I slutänden var det sexåringen som hittade cachen, och när jag väl hade fyllt i loggboken skällde barnet på mig för att jag satte cachen på fel plats. Han var grymt stolt över att ha hittat den och verkade nu verkligen ha fastnat för geocaching, trots att vi än så länge inte hade hittat en enda gömma med bytesföremål. Han var dessutom väldigt pepp på att släppa iväg våra TBs.

Efter att ha tagit den virtuella cachen vid Checkpoint Charlie och ätit på McDonalds tog vi bussen till Siegessäule, vilken jag själv inte var så intresserad av men barnet ville absolut titta närmare, så vi gick dit, sprang på gräsmattorna, fascinerades av höjden och fotade. Sen fortsatte vi till den snyggaste geocachen jag har sett under mina tre år som geocachare. Där släppte vi även iväg den första TBn och plockade upp en annan. Caschen, Film ab! Agenten sterben einsam, har i dagsläget 675 favoritpoäng och har blivit loggad över 2500 gånger under de två år den har funnits. Den skrivna loggen blev kort eftersom mitt batteri i telefonen höll på att dö. I desperation gick vi till en café och kollade om vi kunde ladda där, vilket gick utmärkt. Vi passade även på att ladda oss själva med glass och vatten. När telefonen hade bättre batterier gick vi in i Tiergarten för att ta dagens sista cache. Jag tänkte att det skulle bli en lättloggad avslutning men gpsen på telefonen visade en 10-20 meter fel, vilket gjorde jakten onödigt svår. Lagom tills vi hittade gömman började det åska, något varken jag eller barnet gillar, så det blev en snabb logg och ett snabbt lämnande av vår andra TB och sen en blöt promenad til bussen för att åka till hotellet. Här var jag övertygad om att jag hade förlorat barnets intresse för geocaching men det skulle visa sig att jag hade fel.

Bild

Tredje dagen kollade jag med sexåringen om han ville ta fler cachar, och så pekade jag på en karta var jag tänkte att vi skulle åka, till Slott Charlottenburg och pekade ut fyra ställen i närheten där det fanns cacher. Han ville gärna ta de, fnissade lite, och sa hemlighetsfullt att det är inga andra som vet att de finns. Den första cachen var en nano, placerad inuti en klädcontainer. Medan vi tog den kom en äldre kvinna förbi och tittade misstänksamt men hon såg inte vad vi höll på med och jag tror inte att hon misstänkte något, eftersom hon inte såg varken när vi tog den eller satte tillbaks den. Där den satt var det precis på håret att jag nådde, och barnet kommenterade med att en verkligen måste vara vuxen för att kunna ta den. Nästa cache var också en liten en och tog ett tag att hitta eftersom den satt betydligt högre än beskrivningen sa. Dessutom kom en annan kvinna fram till mitt barn och såg orolig ut, jag antar att hon trodde att han var själv. När vi satte tillbaka burken täckte jag den med lite bark men barnet var inte nöjd, så han klättrade upp och satte för lite mer kamouflage. Tredje cachen för dagen togs väldigt nära slottet, där det befann sig en massa mugglare, varför vi var tvungna att vara extra försiktiga. Barnet höll utkik medan jag tog burken. Tyvärr var loggen helt söndertrasad och eftersom den nya appen inte kan skicka in NM-loggar är det bara att hoppas att COn läser min logg och mitt PM till hen.

Det visade sig att det var en mindre festival på området framför slottet, vilket gjorde att vi passade på att köpa godis och äta innan vi gick in i slottet och tittade. Jag som är helt Doctor Who-frälst hade en massa problem med alla stenstatyer i form av änglar medan sexåringen beundrade alla öppna spisar. Efter rundvandringen i slottet tänkte jag att vi skulle ta vår tionde cache i slottsparken, för det borde ju gå snabbt och enkelt. Problemet var bara att slottsparken var ganska mycket större än jag tänkte mig och när vi väl hittade platsen för cachen visade det sig att vi var på fel sida om en mindre å, som var alldeles för stor att vada över. Eftersom det inte fanns några sätt att ta sig över ån där, var det bara att gå tillbaka och hitta en annan väg. När vi väl kom fram visade gpsen att den borde vara gömd i vattenbrynet vilket verkade väldigt osannolikt, så efter att ha lagt undan telefonen och tittat mig omkring lite mer hittade jag snabbt en väldigt bra klassisk geocache. Bytesobjekten i burken var riktigt bra och vi satt en lång stund och beundrade föremålen, pratade om dem och om vikten att byta lika många innan vi bestämde oss för vad vi skulle byta. Platsen var dessutom fantastiskt vacker och avslappnande, så efter att ha samlat energi var det dags att promenera nästan 1,5 km till bussen mot hotellet.

Bild

Totalt blev det 10 cacher och säkert omkring 5-7 km promenad/dag i Berlin tillsammans med min sexåring. När vi kom hem igen var geocaching en av de saker han pratade med om och när jag berättade att det finns cacher i Sverige också, och ganska många ganska nära där vi bor, blev han eld och lågor och ville gärna ge sig ut och leta efter dem också.

Jag är fantastiskt nöjd med resan och att geocachingen hjälpte oss att utforska staden och se mycket mer än vi hade gjort annars. Ska jag ge några tips när det kommer till geocaching i Berlin skulle det väl vara att kolla upp cacherna innan ni åker och göra en lista med de cacher ni vill ta. Som vuxen och inbiten geocachare går det självklart att ta betydligt fler per dag än vad vi har gjort, plus att lösa mystar och earth cacher mm men för oss blev det här alldeles perfekt.

ons jul 13, 2016 18:12
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Svara med citat
Inlägg Re: Med sexåring i Berlin
Skoj att läsa!
Berlin finns med på (den ganska långa) att-göra-listan

ons jul 13, 2016 22:39
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Svara med citat
Trevlig läsning!
Komvjust hem från Tyskland där det blev ett stopp i Berlin. Dottern loggade en cache hon med. GLÄDJE när barnen har lite intresse de också.

tor jul 14, 2016 18:57
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Svara med citat
Kul läsning, var själv i Berlin förra veckan. Dock utan sexåring, han fick stanna hemma denna gången.

Skickat från mobilen med taskig tangentbords precision.

fre jul 15, 2016 23:49
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]