Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
FAD 2009 - eftersnack 
Författare Meddelande
Geocachare

Att det skall vara så j-a svårt att förstå för en del...

INGEN hade någon form av ensamrätt på att sälja saker på FAD.

Skillnaden är att EN shop har legat på oss ända sedan förra året och velat vara med och samtidigt erbjudit olika former av ekonomiskt stöd till eventet.

De andra shoparna fick vi själva kontakta och fråga om de var intresserade. En verkade något intresserad en annan hade förhinder.

Sedan diskuterade vi arrangörer detta och vi ansåg inte att det är rätt att en shop skall bidra med FEMSIFFRIGA belopp när en annan inte vill bidraga med något alls. Så då satte vi en som vi tyckte symbolisk summa på 1000:- kr för att vi skulle fixa plats, bord, el och annat vilket den andra shopen inte ville betala. Alltså blev det endast en shop på eventet. Vi kunde lika gärna sagt att eftersom "Shop A" bidrager med x kr så får "Shop B" oxå betala x kr. Då hade det varit mycket mer pengar...

Det är ju trots allt så som andra skriver att vi arrangör kan välja precis exakt vem vi vill skall sälja saker på vårt event.

Sedan måste jag reflektera över en sak. Om man startar en shop så bör man nog räkna lite först så man kan klara sina omkostnader. Visst kan man driva något helt ideellt men då kommer man ju ganska snart att tröttna och lägga ner. Alltså är det bättre att man oavsett politiska preferenser ser till att ha en liten vinst på sin verksamhet och ser till att få lite pengar över till marknadsföring eller försäljningsomkostnader eller vad man nu kan kalla en 1000-lapp för en sådan sak som att få ett bord på sveriges största Geocachingevent.

//B1N4RY

Hej alla.

Förstår inte all denna ilska som finns i detta forum, alla bara hoppar på varandra och fräser. Sen finns det många osaningar i detta ärende och det verkar inte som om alla vet vad som har sagts mellen min Geoshop och FAD. Tänker inte börja älta detta ämne här och tycker att detta är utagerat för detta året. Men kommer att förklara hur jag upplever denna röriga information som kommit från alla håll och kanter.

På Härryda eventet i sommras blev Geocachen.se inbjuden till FAD utav medlemar ur ledningen som fanns på plats. Med den inbjudan i bagaget med mig hem, har jag inte brytt mig om att "fråga" om att få vara med.
Men när jag sedan får en ny inbjudan 3 veckor innan eventet börjar jag undra. Kollar in sidan och inser att endast Geoshopen finns länkad där, min Geocachen.se finns ingenstans. Ifrågasätter detta och hänvisar till min första inbjudan.
-Den gäller inte längre får jag till svar och blir åter erbjuden att vara med om jag betalar 1000:-

Hade gärna betalt 1000:- kr om jag hade fått samma tid till reklamplats på nätet som övriga utställare. Så att jag inte vill betala för Geocache.se har aldrig varit aktuellt och har heller aldrig krävt att få komma gratis.

Funderade ett tag på detta andra erbjudande, men med en känsla av att ha blivit "lurad" kändes det inte roligt att packa ihop butiken och åka ner. Samtidigt som mail började trilla in, där det skrevs väldigt tråkig kritik om min butik, som jag inte alls bett om. Jag tar gärna emot både ris och ros på min sida och vill givetvis utvecklas. Men att ta emot kritik från människor som klart och tydligt skriver att de aldrig kommer handla och att mina varor har dålig kvalitet, trotts att de aldrig handlat är inte okej. Vill inte stöta mig med någon och kände ett sådant stort motstånd mot min butik att jag valde att stanna hemma.

Att Geoshopen sponsrar FAD och denna sida med femsiffriga belopp är helt upp till dem, de har givetvis ett avtal som de måste stå för och följa. Jag har absolut ingen möjlighet att sponsra någon med så mycket pengar, min sida är startad på hobby nivå och alla pengar som krävs för att köpa "lager" tas från egen kassa. Geoshopen har funnits länge och har helt andra resurser.

Jag har sedan april bett om att få vara länkad från den svenska sidan men får som svar att sidan ska uppdateras och att alla kommer att få samma erbjudande om reklam plats. Helt okej tycker jag men varför stänga mig utanför undertiden de arbetar på uppdateringen. Nu väntat i 7 månader, rätt så lång tid för att tycka det är demokratiskt.

Denna förklaring kommer säkert att röra upp mycket känslor, men jag är absolut inte ut efter att bråka eller vara kaxig mot FAD ledning eller Geoshopen. Mitt mål när jag startade min webshop var att vara ett komplement till det som redan fanns. Marknaden växer och sporten exploderar, så visst finns det plats för fler Geoshopar. Så snälla bli nu inte upprörda och börja skälla på varandra igen. Detta är min sida av händelsen, FAD är över och jag valde att följt allt från åskådarplatsen i år, men hoppas få möjlighet att vara en av utställarna och sponsorerna nästa år, när jag förhoppningsvis har hunnit växa till mig =)

Hoppas vi syns där ute i skogen bland alla gömmor någon gång och ni är alltid välkomna in till "Er Geochop http://www.geocachen.se/Shop/Page/pgOwnPageItem.php?iId=104 på nätet"

Mvh
Dottan[/url][/code]

fre nov 06, 2009 17:23
Profil WWW
Geocachare

Att Geoshopen sponsrar FAD och denna sida med femsiffriga belopp är helt upp till dem, de har givetvis ett avtal som de måste stå för och följa. Jag har absolut ingen möjlighet att sponsra någon med så mycket pengar, min sida är startad på hobby nivå och alla pengar som krävs för att köpa "lager" tas från egen kassa. Geoshopen har funnits länge och har helt andra resurser.

:evil: Det märks att du är ny och inte påläst eller har vetskap om speciellt mycket!! :evil:

Ärligt talat.... du har inte ett dugg vetskap om hur Geopshop Sweden finansierar sin verksamhet och vilka resurser shopen har! Så det vore ypperligt tacksamt om du avstod från att dra förhastade slutsatser om verksamhetens uppbyggnad och tillkomst!

Har du problem med att förstå Geoshop Swedens avtal och sponsring så är du välkommen att kontakta mig på tel. 070-6666144. Eller.... någon i styrelsen som finns i telefonlistan om du hellre vill ha deras version. Fortsatta diskussioner om vilka belopp och under vilka villkor de kommit FAD/föreningen tillgodo hör inte hemma här!

Moderator, tack!!

// Pia

Senast redigerad av skattletaren fre nov 06, 2009 18:27, redigerad totalt 1 gång.

fre nov 06, 2009 18:03
Profil WWW
Contributor
Contributor
Användarvisningsbild

Jag har sedan april bett om att få vara länkad från den svenska sidan men får som svar att sidan ska uppdateras och att alla kommer att få samma erbjudande om reklam plats. Helt okej tycker jag men varför stänga mig utanför undertiden de arbetar på uppdateringen. Nu väntat i 7 månader, rätt så lång tid för att tycka det är demokratiskt.

Detta är det enda jag tänker kommentera av detta inlägg.

Din butik, precis som två andra "geoshopar", har sedan länge legat länkad på länksidan under "inköpsställen". Om du hellre vill finnas under någon annan kategori, så är det bara att droppa ett email till kontakt@geocaching.se

fre nov 06, 2009 19:10
Profil WWW
Geocachare

Men jag måste säga att jag verkligen blev imponerad över FAD. Det var mycket professionellt arrangerat. Allt kändes väldigt strömlinjeformat från parkeringen (där en mängd reflexvästar pekade oss i rätt riktning tills en stod och pekade på en ledig p-plats) över den glada ninjatumme, som guidade oss till registreringen, och den snabba GPS-laddningen

För att föra in den här tråden på ett trevligare spår så vill jag även jag passa på att omnämna den ständigt leende ninjatummen som ett positivt minne från FAD! Hon tog väl hand om oss förstagångsbesökare! :thup:

fre nov 06, 2009 19:44
Geocachare
Användarvisningsbild

Borde det inte framgå att inlägg är censurerade och motiv?

Edit 21:50
För den som inte hann läsa de inlägg som försvann så var det inlägg från andra geocachare. Det jag skrev är de enkla frågor ovan. Varför tråden låstes är för mig oklart. Om det var mina enkla frågor så ber jag om ursäkt för att jag frågat.

Senast redigerad av Xerxes Yngve fre nov 06, 2009 21:46, redigerad totalt 1 gång.

fre nov 06, 2009 19:47
Moderator
Användarvisningsbild

Varför försvinner inlägg?
Borde de inte framgå att inlägg är censurerade och motiv?

Nej. Läs forumets regler.

Citera:
Inlägg som inte följer dessa enkla regler kan raderas, flyttas eller låsas utan vidare kommentar från redaktionen.

Om någon vill bidraga till framtida FAD genom delaktighet i den kommande utvärderingen så går det bra att skicka synpunkter, kritik, förslag och annat till kontakt@geocaching.se

fre nov 06, 2009 19:55
Contributor
Contributor
Användarvisningsbild

Hej alla.

Förstår inte all denna ilska som finns i detta forum, alla bara hoppar på varandra och fräser. Sen finns det många osaningar i detta ärende och det verkar inte som om alla vet vad som har sagts mellen min Geoshop och FAD. Tänker inte börja älta detta ämne här och tycker att detta är utagerat för detta året. Men kommer att förklara hur jag upplever denna röriga information som kommit från alla håll och kanter.

På Härryda eventet i sommras blev Geocachen.se inbjuden till FAD utav medlemar ur ledningen som fanns på plats. Med den inbjudan i bagaget med mig hem, har jag inte brytt mig om att "fråga" om att få vara med.
Men när jag sedan får en ny inbjudan 3 veckor innan eventet börjar jag undra. Kollar in sidan och inser att endast Geoshopen finns länkad där, min Geocachen.se finns ingenstans. Ifrågasätter detta och hänvisar till min första inbjudan.
-Den gäller inte längre får jag till svar och blir åter erbjuden att vara med om jag betalar 1000:-

Hade gärna betalt 1000:- kr om jag hade fått samma tid till reklamplats på nätet som övriga utställare. Så att jag inte vill betala för Geocache.se har aldrig varit aktuellt och har heller aldrig krävt att få komma gratis.

Funderade ett tag på detta andra erbjudande, men med en känsla av att ha blivit "lurad" kändes det inte roligt att packa ihop butiken och åka ner. Samtidigt som mail började trilla in, där det skrevs väldigt tråkig kritik om min butik, som jag inte alls bett om. Jag tar gärna emot både ris och ros på min sida och vill givetvis utvecklas. Men att ta emot kritik från människor som klart och tydligt skriver att de aldrig kommer handla och att mina varor har dålig kvalitet, trotts att de aldrig handlat är inte okej. Vill inte stöta mig med någon och kände ett sådant stort motstånd mot min butik att jag valde att stanna hemma.

Denna förklaring kommer säkert att röra upp mycket känslor, men jag är absolut inte ut efter att bråka eller vara kaxig mot FAD ledning eller Geoshopen. Mitt mål när jag startade min webshop var att vara ett komplement till det som redan fanns. Marknaden växer och sporten exploderar, så visst finns det plats för fler Geoshopar. Så snälla bli nu inte upprörda och börja skälla på varandra igen. Detta är min sida av händelsen, FAD är över och jag valde att följt allt från åskådarplatsen i år, men hoppas få möjlighet att vara en av utställarna och sponsorerna nästa år, när jag förhoppningsvis har hunnit växa till mig =)

Hoppas vi syns där ute i skogen bland alla gömmor någon gång och ni är alltid välkomna in till "Er Geochop http://www.geocachen.se/Shop/Page/pgOwnPageItem.php?iId=104 på nätet"

Mvh
Dottan

Jag är sponsorsansvarig i Föreningen Geocaching i Sverige och har då bl.a. hand om kontakterna med de olika Geoshoparna vi har i Sverige. Jag har naturligtvis även varit i kontakt med Dottan och framfört vad som gäller beträffande utställardeltagande vid FAD. Om det sen är jag som varit otydlig på något sätt är det bara att beklaga, men vi har inte fått klagomål från någon av våra övriga sponsorer eller samarbetspartners.

Både Garmin, Gear (Magellan), Wildo och Geoshop Sweden är exempel på företag som vi haft samarbete med redan innan Intresseföreningen Geocaching i Sverige kom till i vintras och då är det naturligt att föra en löpande dialog med dom. Dessa utställare bidrog också var och en ekonomiskt med betydligt mer än de 1000 kronorna vi satte som utställaravgift, men att diskutera storleken på beloppen som respektive sponsor bidrar med är inte vare sig relevant eller något som jag gör öppet.

Själva eventets tidpunkt har varit känt sedan länge bl.a. genom att det diskuterats här på forumet och den officiella puliceringen på gc.com gjordes av CyberJunkie 14 augusti. Inbjudan om deltagande i minimässan mailades ut samtidigt till de fyra i Sverige verksamma geoshoparna den 4 oktober. Att det blev först då beror på att alla förutsättningar inte var klara tidigare, vilket vi beklagar.

Geocaching.se nya hemsida har försenats kraftigt av olika anledningar och från början var det meningen att den skulle lanserats redan i våras. Det är naturligtvis beklagligt med förseningarna men när den nya hemsidan väl är på gång så kommer alla tilltänkta annonsörer, och då självklart även geocachen.se att få ett förhoppningsvis attraktivt reklamerbjudande.

Ring gärna mig om du vill diskutera detta eller något annat som ev. är oklart.
Mitt tel.nr. står i telefonlistan men jag skickar även över det till dig som p.m.

m.v.h.
Anders Paakkonen, Paan
sponsorsansvarig, Intresseföreningen Geocaching i Sverige

fre nov 06, 2009 21:12
Geocachare

Nej du har säkert helt rätt i detta. Men som du kanske såg så citerade jag bara B1n4ry inlägg, det är han/hon som påstår att eran shop sponsrar med 5 siffriga belopp.

Citera:
Sedan diskuterade vi arrangörer detta och vi ansåg inte att det är rätt att en shop skall bidra med FEMSIFFRIGA belopp när en annan inte vill bidraga med något alls. Så då satte vi en som vi tyckte symbolisk summa på 1000:- kr för att vi skulle fixa plats, bord, el och annat vilket den andra shopen inte ville betala. Alltså blev det endast en shop på eventet. Vi kunde lika gärna sagt att eftersom "Shop A" bidrager med x kr så får "Shop B" oxå betala x kr. Då hade det varit mycket mer pengar...

Så jag skriver igen sluta skrika och hoppa på varandra. Vad jag ville var att ge min sida av saken, eftersom alla verkade veta hur det gått till.
Som du säkert kan se i mitt långa brev var just tanken att inte skapa mer ilska, utan bara reda ut missförstånd och falska rykten. Men på något sätt verkar inte detta fungera på detta forum utan det är helt okej att idiot förklara varandra om man inte gillar inläggen.

Jag har inte öppnat min webshop för att starta ett krig, jag ser hellre att vi kan samarbeta och göra vår sport/hobby till ett roligt äventyr. Problem och krig finns det nog av i världen, låt detta forum istället stå för gemenskap/samarbete och vänskap.

Väl mött
Dottan :)

skattletaren skrev:
dot-101 skrev:

:evil: Det märks att du är ny och inte påläst eller har vetskap om speciellt mycket!! :evil:

Ärligt talat.... du har inte ett dugg vetskap om hur Geopshop Sweden finansierar sin verksamhet och vilka resurser shopen har! Så det vore ypperligt tacksamt om du avstod från att dra förhastade slutsatser om verksamhetens uppbyggnad och tillkomst!

Har du problem med att förstå Geoshop Swedens avtal och sponsring så är du välkommen att kontakta mig på tel. 070-6666144. Eller.... någon i styrelsen som finns i telefonlistan om du hellre vill ha deras version. Fortsatta diskussioner om vilka belopp och under vilka villkor de kommit FAD/föreningen tillgodo hör inte hemma här!

Moderator, tack!!

// Pia
[/quote]

fre nov 06, 2009 21:55
Profil WWW
Geocachare

Vill förtydliga att det som Pia kallar för Geoshop Sweden inte är ett registrerat bolagsnamn. Företagsnamnet Geoshop är registrerat av bland annat mig och är ett avslutat företag. Finns ingen koppling däremellan.

fre nov 06, 2009 22:16
Geocachare

För att föra in den här tråden på ett trevligare spår så vill jag även jag passa på att omnämna den ständigt leende ninjatummen som ett positivt minne från FAD! Hon tog väl hand om oss förstagångsbesökare! :thup:
Även oss gamla rävar...

fre nov 06, 2009 22:19
Geocachare

Finns ingen koppling däremellan.

:shock: Tror knappast att det är någon som, ens i sin vildaste fantasi, kopplar ihop oss två :wink: :roll: :wink:

fre nov 06, 2009 23:05
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

hedberg skrev:
Finns ingen koppling däremellan.

:shock: Tror knappast att det är någon som, ens i sin vildaste fantasi, kopplar ihop oss två :wink: :roll: :wink:

Tanken med ombytta roller på så sätt att hedbergs jycke håller er två i koppel blir en ganska rolig bild med hjälp av lite fantasi.. :shock:

oooooch så ställer jag mig oxå i OT-skamvrån.. Sorry.. :oops: :roll:

fre nov 06, 2009 23:30
Geocachare

Inlägg Re: FAD 2009 - eftersnack
SUPERTACK!

Den omtanken som anlände med posten igår gjorde mig riktigt rörd..... och busungarna överlyckliga!

Det är sådant som gör att det känns motiverat att kämpa vidare!

Kramar till er alla (och en speciellt)!

// Pia o busungarna

tis dec 22, 2009 22:10
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 163 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11