| Författare |
Meddelande |
|
B1n4ry
Geocachare
|
Att det skall vara så j-a svårt att förstå för en del...
INGEN hade någon form av ensamrätt på att sälja saker på FAD.
Skillnaden är att EN shop har legat på oss ända sedan förra året och velat vara med och samtidigt erbjudit olika former av ekonomiskt stöd till eventet.
De andra shoparna fick vi själva kontakta och fråga om de var intresserade. En verkade något intresserad en annan hade förhinder.
Sedan diskuterade vi arrangörer detta och vi ansåg inte att det är rätt att en shop skall bidra med FEMSIFFRIGA belopp när en annan inte vill bidraga med något alls. Så då satte vi en som vi tyckte symbolisk summa på 1000:- kr för att vi skulle fixa plats, bord, el och annat vilket den andra shopen inte ville betala. Alltså blev det endast en shop på eventet. Vi kunde lika gärna sagt att eftersom "Shop A" bidrager med x kr så får "Shop B" oxå betala x kr. Då hade det varit mycket mer pengar...
Det är ju trots allt så som andra skriver att vi arrangör kan välja precis exakt vem vi vill skall sälja saker på vårt event.
Sedan måste jag reflektera över en sak. Om man startar en shop så bör man nog räkna lite först så man kan klara sina omkostnader. Visst kan man driva något helt ideellt men då kommer man ju ganska snart att tröttna och lägga ner. Alltså är det bättre att man oavsett politiska preferenser ser till att ha en liten vinst på sin verksamhet och ser till att få lite pengar över till marknadsföring eller försäljningsomkostnader eller vad man nu kan kalla en 1000-lapp för en sådan sak som att få ett bord på sveriges största Geocachingevent.
//B1N4RY
|
| ons nov 04, 2009 11:18 |
|
 |
|
d3bjorn
Geocachare
|
McB skrev: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_marknad
En så teoretisk definition av fri marknad är väl knappast intressant att diskutera (vi lär inte kunna konstruera en marknad där det inte finns stordriftsfördelar eller informationskostnader). Och definitivt inte i detta forum.
Så för att återgå till ämnet: Jag har inte tidigare varit på något stort geocachingevent och kan inte jämföra med eventuella historiska höjdpunkter. Men jag måste säga att jag verkligen blev imponerad över FAD. Det var mycket professionellt arrangerat. Allt kändes väldigt strömlinjeformat från parkeringen (där en mängd reflexvästar pekade oss i rätt riktning tills en stod och pekade på en ledig p-plats) över den glada ninjatumme, som guidade oss till registreringen, och den snabba GPS-laddningen (som dessutom bjöd på näraliggande "riktiga" cachar som det var lika bra att logga när man ändå var på plats) och ut i skogen där orienterarsystemet gjorde att man slapp köa. De tekniska lösningarna på webben, på samlingsplatsen, i eventlokalen och i skogen var snygga och fungerade bra. Vi var inte kvar under hela "eftersnacket" så jag kan inte kommentera det.
Stort tack till alla som hjälpte till med att genomföra detta!
Jag hoppas verkligen att arrangörerna tar till sig av alla hyllningar vi har sett här och på gc.com. Det är så lätt hänt att man bara kommer ihåg de få negativa reaktioner man får (även om samma person kommer med beröm också).
Sedan hade vi turen att hitta sällskap som hade ambitionen på samma nivå som vi och det gjorde kvällen ännu bättre. Tack för en rolig och lagom lugn runda, blaufish!
|
| ons nov 04, 2009 11:22 |
|
 |
|
stensaxpase
Geocachare
|
rand_althor skrev: stensaxpase skrev: McB skrev: TMR68 skrev: Hmmm. Hur kan det skilja 8 minuter mellan mig och Violatri, då vi gick i samma grupp och således återvände samtidigt? Med övriga i gruppen skiljer det bara några sekunder. Räknades totaltiden ifrån utcheckningen av brickan och inte ifrån starten av FAD? Eller var klockorna i de båda incheckningstationerna inte synkade?
Inte för att det spelar mig någon större roll, men jag tycker att skillnaden inte borde vara så stor. Tiden räknas mellan första och sista logg. Egentligen kanske tiden inte är särskilt intressant? (btw så tog Goatwisperer alla 30 också...) När vi kollade det på kvällen så fanns "bara" 29 loggar på den pinnen... Troligen har han/hon varit lite för snabb vid någon loggning så den inte loggat.
Hmm... Fast det stod ju 31 cachar av någon anledning från början. Aja. Spelar ju inte särskilt stor roll egentligen.
|
| ons nov 04, 2009 11:27 |
|
 |
|
McB
Contributor
|
d3bjorn skrev: Jag hoppas verkligen att arrangörerna tar till sig av alla hyllningar vi har sett här och på gc.com. Det är så lätt hänt att man bara kommer ihåg de få negativa reaktioner man får (även om samma person kommer med beröm också).
Det gör vi definitivt. Det värmer i hjärtat att se alla glada och positiva loggar efter flera månaders planering och slit, och det är precis sånt som gör att man ser fram emot nästa års FAD som kommer att bli ännu större, bättre och häftigare.
| ons nov 04, 2009 11:46 |
|
 |
|
Paan
Contributor
|
B1n4ry skrev: Att det skall vara så j-a svårt att förstå för en del...
INGEN hade någon form av ensamrätt på att sälja saker på FAD.
Skillnaden är att EN shop har legat på oss ända sedan förra året och velat vara med och samtidigt erbjudit olika former av ekonomiskt stöd till eventet.
De andra shoparna fick vi själva kontakta och fråga om de var intresserade. En verkade något intresserad en annan hade förhinder.
Sedan diskuterade vi arrangörer detta och vi ansåg inte att det är rätt att en shop skall bidra med FEMSIFFRIGA belopp när en annan inte vill bidraga med något alls. Så då satte vi en som vi tyckte symbolisk summa på 1000:- kr för att vi skulle fixa plats, bord, el och annat vilket den andra shopen inte ville betala. Alltså blev det endast en shop på eventet. Vi kunde lika gärna sagt att eftersom "Shop A" bidrager med x kr så får "Shop B" oxå betala x kr. Då hade det varit mycket mer pengar...
Det är ju trots allt så som andra skriver att vi arrangör kan välja precis exakt vem vi vill skall sälja saker på vårt event.
Sedan måste jag reflektera över en sak. Om man startar en shop så bör man nog räkna lite först så man kan klara sina omkostnader. Visst kan man driva något helt ideellt men då kommer man ju ganska snart att tröttna och lägga ner. Alltså är det bättre att man oavsett politiska preferenser ser till att ha en liten vinst på sin verksamhet och ser till att få lite pengar över till marknadsföring eller försäljningsomkostnader eller vad man nu kan kalla en 1000-lapp för en sådan sak som att få ett bord på sveriges största Geocachingevent.
//B1N4RY
Kan bara tillägga att Geoshop Sweden som bidrog med ett 5-siffrigt belopp var den klart största sponsorn till FAD2009.
|
| ons nov 04, 2009 12:52 |
|
 |
|
Coral
Geocachare
|
B1n4ry skrev: Det är ju tur att ingen är tvingad att deltaga... Vill man inte göra den enorma investeringen av 100:- så är det fritt fram att stanna hemma nästa år!  //B1N4RY (som inte ens räknat på alla pengar som han lagt ut på att arrangera FAD i år)
Jag är beredd att betala upp emot 300 kronor för ett event av denna klass. Då blir det möjligtvis enklare för er att lösa lokal och teknik samt att ni slipper lägga ut privata pengar för att köra ett samlat och välproducerat event som detta.
Är man inte beredd att lägga 100+ kronor för ett event som detta så bör man fundera vad man tycker att Geocaching är värt för en själv.
_________________ Istället för geocaching
|
| ons nov 04, 2009 13:20 |
|
 |
|
hepett
Geocachare
|
sydman skrev: är glaset ½fullt eller ½tomt
För en ingenjör är glaset varken halvtomt eller halvfullt. Det är bara dubbelt så stort som det behöver vara.
|
| ons nov 04, 2009 13:28 |
|
 |
|
Herr Luels
Geocachare
|
hepett skrev: För en ingenjör är glaset varken halvtomt eller halvfullt. Det är bara dubbelt så stort som det behöver vara.
Man måste ha lite marginal för vätskans eventuella expansion vid temperaturskiftningar och annan yttre påverkan som t.ex. vibrationer.
Tack för ett bra event förresten!
| ons nov 04, 2009 13:42 |
|
 |
|
TMR68
Contributor
|
hepett skrev: sydman skrev: är glaset ½fullt eller ½tomt För en ingenjör är glaset varken halvtomt eller halvfullt. Det är bara dubbelt så stort som det behöver vara.
Eller på ingenjörsspråk så har glaset en säkerhetsfaktor på 2.
PS. Eventet var toppen! Ni har gjort ett mycket bra jobb. DS
|
| ons nov 04, 2009 14:15 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
Drejan skrev: Fortsätt ni med planeringen för nästa år, det måste väl räcka att 99% blir nöjda?
Varför sänka ribban när 99.9% är nöjda redan idag...?
|
| ons nov 04, 2009 15:03 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
Jag tror att arrangörerna överreagerar lite och kan hända är lite slutkörda efter allt deras jobb.
Enkelt konstaterat så var det mest intressant med den ena butiken då den andra butiken inte ville bidra med något alls. Så uppfattar jag det, och det ser jag inget problem med.
|
| ons nov 04, 2009 15:04 |
|
 |
|
Cenit
Ny i forumet
|
hedberg skrev: Jag tror att arrangörerna överreagerar lite och kan hända är lite slutkörda efter allt deras jobb.  Enkelt konstaterat så var det mest intressant med den ena butiken då den andra butiken inte ville bidra med något alls. Så uppfattar jag det, och det ser jag inget problem med.
Varför jag tog upp ämnet var för att se vilken reaktion jag skulle få.
Om man tittar hur hårt alla spännde musklerna i sina försvars tal och sa att det var vinklat o att jag kom med lögner.....
Tolka svaren som ni vill.
Men jag tackar fortfarande alla som jobbar för att fixa dessa event.
Bra gjort.
_________________ Cenit:-)
|
| ons nov 04, 2009 15:24 |
|
 |
|
Odur
Geocachare
|
Med tanke på vad du skriver mellan raderna så skulle det vara intressant att se mail-växlingen för att kunna bilda sig en egen uppfattning. Jag har svårt att säga bu eller bä förrän jag har sett något mer än lite allmänna anklagelser från okända och några invektiv från arrangörer.

"Life's a pitch, then you fall down one..."
|
| ons nov 04, 2009 15:37 |
|
 |
|
skattletaren
Geocachare
|
Cenit skrev: Varför jag tog upp ämnet var för att se vilken reaktion jag skulle få.
Tror du verkligen att det gagnar din systers försäljning i hennes shop med dina anklagelser mot arrangörerna av FAD? Hon, liksom de andra shoparna, fick en inbjudan att delta. Då ingen har erbjudit sig att sponsra föreningen/eventet på något sätt, så fick de istället ett erbjudande om att medverka mot en låg utställarkostnad. Cenit skrev: Hahaha Måste känna på pulsen lite..
Om du anser det vara ett nöje att "känna på pulsen" genom att häva ur dig underförstådda anklagelser såväl till de hårt arbetande arrangörerna som till Geoshop Sweden så är det väldigt beklagligt.
1. Geoshop Sweden har inte blivit "inbjuden" att delta på FAD. Så snart eventet kom upp på hemsidan kontaktade jag arrangörerna och frågade om shopen kunde komma. Viss skillnad!
2. På eget initiativ har jag försökt skapa intäkter för att täcka en del av de dyra omkostnaderna för FAD. Bl.a. genom FAD-coinet och lotteriet på eventen. Faktiskt har det gett en och annan krona......
3. På inget vis har jag bett om, eller fått, ensamrätt på försäljningen på eventet. Att sedan vissa shopar inte värderar den marknadsföring det ger att medverka på eventet tillräckligt mycket för att erlägga en låg utställaravgift eller sponsra på annat sätt.... Det kan du inte lägga arrangörerna till last!
4. Geoshop Swedens sponsring till FAD överstiger rejält det belopp som arrangörerna velat ha av övriga shopar. En skillnad har även varit att jag aktivt erbjudit tjänster/prylar/pengar istället för att sitta på gumpen och gnälla för att man inte kan få allting gratis.
Så snälla du, tänk om! Sluta kasta smuts på ett superbt arrangerat event och på dem som organiserat det. Att komma med den typen av anklagelser mot den hårt arbetande staben av funktionärer ger verkligen en trist eftersmak!
// Pia
|
| ons nov 04, 2009 15:45 |
|
 |
|
Cenit
Ny i forumet
|
Det handlar inte om att jag smuts kastar, förtalar, vinklar eller säger att ni har gjort ett dåligt jobb.
Jag belyste ett viktigt ämne under en rubrik där ni ville veta possetiva och "hoppas jag" även negativa saker om eventet.
Om vi bara ska stå på tå o klappa medhårs så är det ingen idé att starta sådana här forum.
Detta är inte bara min åsikt och det handlar inte om att jag vill gynna eller ogynna någon butik.
Tråkigt att ni vinklar det så..
Mvh//Cenit.
_________________ Cenit:-)
|
| ons nov 04, 2009 16:02 |
|
|