| Författare |
Meddelande |
|
hedberg
Geocachare
|
 FAD 2009 - eftersnack
Det hade varit kul att få höra vad ni har för åsikter, vad var kanon, vad var mindre bra, vad kan förbättras?
Med tanke på att dessa event växer för varje år, och nog kraven och förväntningarna ökar, så vore det kul att få höra vad folk tycker.
Redan efter första året så tog man med sig erfarenheter till år 2, från år 2 till år 3 osv.... Det är nog ganska viktigt för den som arrangerar att få feedback så man kan förbättra mindre bra saker - och vidareutveckla eventet.
|
| sön nov 01, 2009 12:06 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
Jag kan börja:
* Jag tror nog många hade räknat med centrala Göteborg med tanke på att koordinaterna släpptes där, och att det hade stått nånstans om FAD att det nu var tillbaka i Göteborg och denna gången i city eller nåt sånt. Det kanske gjorde att folk hade med sig barnvagnar etc som de inte riktigt kunde använda. Kanske tydligare information om typen av terräng så folk kan förbereda sig lite.
* Parkeringen vid eventplatsen var kanon. Inget att anmärka där.
* Att ha starten i andra ändan av stan gjorde kanske att vissa kollektivåkare blev strandsatta på Hisingen istället. Det går kollektivtrafik - men kanske inte lika mycket som i stan. Information?
* Speeda upp efterspelet lite. Det blev väldigt mycket skruvande och gäspande då allt tog tid. Som nån skrev i en logg, sätt att man måste stämpla en viss station senast kl 23.00 och sätt stationen i lokalen. Då är alla där i tid. Som nån föreslog i logg, vissa dragningar kunde ha gjorts under kvällen och bara presenterats för att speeda upp det.
* Livefeed och teknik var kul.
* Jag och flera andra sprang upp till cafét för att köpa typ macka, men de hade endast kanelbulle, godis och chokladboll. Flera av oss hade fått uppfattningen att det skulle finnas ett större utbud.
Men som sagt, snyggt jobbat och bra arrangemang. Vissa småsaker behöver nog tajtas till. Det blev segt i slutet... Jag tror nog att lite mer information tidigare i skedet på fad2009.se och cachesidan har gjort folk bättre förberedda - och att fler hade kommit. Det var väldigt skralt med information fram till ett kort tag innan eventet.
Jag tror dock att i framtiden kommer man nog inte kunna ha två event samma dag - för de lär bli megaevent bägge två. Ska man hitta två olika lokaler som rymmer 500+ personer med parkeringsmöjligheter etc och knyta ihop den säcken på samma dag som arrangör? Kanske man ska låta ett gäng fixa teknikeventet och ett gäng fixa natteventet. Kanske på två olika dagar om det behövs?
Men som sagt, jag är superglad och supernöjd efter gårdagens nattcachingevent och är stolt över att se utvecklingen som har skett från 2003 till igårkväll. Men jag tror att det finns en fördel i att det börjar bli samma gäng som arrangerar det flera år nu - de blir mer och mer tajta.
|
| sön nov 01, 2009 12:30 |
|
 |
|
Trekker68
Geocachare
|
Jag tyckte det mesta var bra men eftersnack och lottdragning tog för lång tid. Tycker inte man ska vänta på dom som inte kan hålla tiden. Är det sagt 23.00 så är det 23.00 som gäller.
_________________ Ta inte dig själv eller andra på för stort allvar
|
| sön nov 01, 2009 12:30 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
Glömde säga: imponerande prisbord - även om jag inget vann. 
|
| sön nov 01, 2009 12:32 |
|
 |
|
Coral
Geocachare
|
Eventet var väldigt trevligt ur en hel den synvinklar. Det som hedberg nämner är dock väldigt sant, eftersnacket och prisutdelningen tog kanske lite väl lång tid på sig då mer än hälften hade lämnat lokalen innan det var klart.
Grattis till Bihoppa som tog hem GPS:en kan man bara säga. Det gänget gjorde sig allt värda en sån vinst. Slog i min fot efter 15 cachear med dom och fick bryta tyvärr men får göra upp för det om det blir ett nytt FAD.
Det jag tänkte var just cachearnas placering. En hel del av dom kändes nästan lite för mycket nattorientering, några av dom var dock väldig, väldigt bra cachear. Jag inser att det är jobbigt att kasta ut 30 i en skog och få det varierat, men bara så att man är medveten om hur det upplevdes.
Incheckningen gick väldigt smidigt, men det hade kanske vart bra om ni ökade antal incheckningar när folk kommer tillbaka efter eventet och ska lämna in sin bricka då många stod i kö runt 23.00.
Helhetsintrycket var dock mycket positivt!
|
| sön nov 01, 2009 13:16 |
|
 |
|
danne100
Geocachare
|
Eventet var mycket välplanerat och även många cacher i skogen en av dom var ju en mystery som jag var på med tennisbollorna den var kanon bra gjord.
Sedan det här med att man ska vänta på folk som inte kan passa tiden det ska man inte gör är det 23,00 som är satt då kör man igång med lottdragning etc.
Som någon nämde innan så skulle sista kontrollen vara inne i lokalen där man stämpla ut igen så är alla tillbaka i tid kanske man får vänta max 10-15 min men nu drog det iväg en bra bit över en halvtimme och det är inte ok.
Det var många med barn som var med som man kanske ska tänka på att dom är trötta efter en så här lång dag,Många kanske har tänkt att dom ska köra hem på natten och det är kanske inte så bra att köra när man är trött.
Ja nu ska jag inte babbla mer.
JAG TACKAR ÄNNU EN GÅNG FÖR ETT RIKTIGT RIKTIGT BRA EVENT.
|
| sön nov 01, 2009 14:17 |
|
 |
|
TMR68
Contributor
|
hedberg skrev: * Att ha starten i andra ändan av stan gjorde kanske att vissa kollektivåkare blev strandsatta på Hisingen istället. Det går kollektivtrafik - men kanske inte lika mycket som i stan. Information?
Det kan vara lite vanskligt att lägga till ytterligare ett kriterie för val av plats för eventet, då lokalfrågan redan kan vara svår nog. Det kan emellertid vara bra att be bilburna ta upp liftare vid koordinatsläppet innan folk ger sig av, på liknande sätt som man gjorde efter eventet. Inhyrd buss för fordonslösa kan också vara ett alternativ, om än en extra kostnad. hedberg skrev: * Speeda upp efterspelet lite. Det blev väldigt mycket skruvande och gäspande då allt tog tid. Som nån skrev i en logg, sätt att man måste stämpla en viss station senast kl 23.00 och sätt stationen i lokalen. Då är alla där i tid. Som nån föreslog i logg, vissa dragningar kunde ha gjorts under kvällen och bara presenterats för att speeda upp det.
Håller med helt och hållet. Efterspelet var för långt, och hade framför allt för dåligt tempo. hedberg skrev: Men som sagt, snyggt jobbat och bra arrangemang. Vissa småsaker behöver nog tajtas till. Det blev segt i slutet... Jag tror nog att lite mer information tidigare i skedet på fad2009.se och cachesidan har gjort folk bättre förberedda - och att fler hade kommit. Det var väldigt skralt med information fram till ett kort tag innan eventet.
Ett mycket bra ordnat event, men mer och tidigare information hade varit en fördel. Framför allt för att locka fler internationella deltagare för vilka det är ett större och dyrare företag att ta sig hit, och som behöver större framförhållning i sin planering. Information skapar trygghet och lockar fler. Jag tycker även att SI-Card 5-systemet var ett riktigt lyft, även om det var något begränsat med max 30 kontroller. I stort snabbade det upp i stort sett hela processen både ute i fält men framför allt i mål. Nu är det ju emellertid inte utvecklat med geocaching i avseende. hedberg skrev: Jag tror dock att i framtiden kommer man nog inte kunna ha två event samma dag - för de lär bli megaevent bägge två. Ska man hitta två olika lokaler som rymmer 500+ personer med parkeringsmöjligheter etc och knyta ihop den säcken på samma dag som arrangör? Kanske man ska låta ett gäng fixa teknikeventet och ett gäng fixa natteventet. Kanske på två olika dagar om det behövs?
Båda eventen skulle möjligen bli megaevent, men jag ser inte att FBD har något egentligt värde för icke svensktalande deltagare. Något som bör framgå i programmet är vilket språk föreläsningarna hålls. Enda skälet till egentligen att hålla ihop FBD och FAD är den stora koncentrationen av svenska cachare. Möjligen får man i framtiden släppa tanken med en hemlig plats och koordinatsläpp och hålla de båda eventen i samma lokal, eller att separera dem helt.
|
| sön nov 01, 2009 14:45 |
|
 |
|
TMR68
Contributor
|
danne100 skrev: Eventet var mycket välplanerat och även många cacher i skogen en av dom var ju en mystery som jag var på med tennisbollorna den var kanon bra gjord.

|
| sön nov 01, 2009 14:48 |
|
 |
|
McB
Contributor
|
Jag har ännu inte smält alla intryck, kommentarer, frågeställningar och förslag, men vill ändå rikta ett gigantiskt tack till alla deltagare för att ni gjorde det värt all möda och tid. Det är mycket glädjande att läsa alla underbart positiva loggar som dimper in i brevlådan.
Nu ska jag ta helg.
| sön nov 01, 2009 16:00 |
|
 |
|
Örnen & Björnen
Geocachare
|
Väldigt välorganiserat och trevligt. Vi var dock lite slöa och tog inte så många cacher eftersom vi deltog lite spontant mitt i vår badrumsrenovering. Artikeln i GP några dagar innan gjorde att vi bestämde oss för att slita oss loss och delta trots att vi har mycket att stå i. Häftig bar!!! Har aldrig förut sett en sådan snygg bar mitt i skogen.
Men så den slutliga frågan. Vi smet tidigare. Hur många deltog? Blev det ett megaevent eller inte?
Vi kommer nästa år! Då ska vi ge det hela lite mera tid.
|
| sön nov 01, 2009 18:41 |
|
 |
|
B1n4ry
Geocachare
|
Även jag vill tacka alla er deltagare och alla som hjälpte till på något sätt.
Ca kl 19 kom jag äntligen hem efter en slitsam helg. Sista sorteringen av alla prylar får vänta tills i morgon... =)
Vi kommer så klart att utvärdera FAD och lära inför kommande event. Min personliga uppfattning innan jag smält alla intryck är precis som många skriver att prisutdelningen tog på tok för lång tid. Vi hade underskattat antalet priser som ramlade in från sponsorerna och vi misslycades med att bli helt klara med mjukvarorna för dragningen i tid. Men det är ju småsaker som vi löser nästa år! =)
Kul att många gillade SportIdent systemet iaf! Vi lade en hel del pengar på det och var mycket spända på att se hur det fungerade. Kanske kommer vi kunna ta fram ett eget helt geocachinganpassat system i framtiden.
Nej, dax att sova ikapp. Ännu en gång TACK!
//B1N4RY (som nog tjôtade mer än Gavia i år...)
|
| sön nov 01, 2009 19:38 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
B1n4ry skrev: //B1N4RY (som nog tjôtade mer än Gavia i år...)
Nej då. Men gardera dig inför nästa år med att ge honom en mick utan batterier. 
|
| sön nov 01, 2009 19:51 |
|
 |
|
rand_althor
Contributor
|
Även jag vill tacka alla deltagare... Utan er - inget FAD... Det är ni som gör det värt slitet.
Hade hoppats kunna lägga betydligt mycket mer tid än vad jag hade möjlighet att göra inför eventet men lägenhetsrenoveringar etc kom lite emellan.
Får ta igen det nu inför nästa år istället...
Vi lär oss saker varje år... En del misstag är saker man faktiskt har tänkt på men ändå missat - sedan blir det alltid något man inte tänkt på...
Hjälp oss bli bättre till nästa år....
Och för att förekomma er: Bilder, info, etc publiceras inom kort.
_________________ > SELECT * FROM users WHERE clue > 0
0 rows returned
|
| sön nov 01, 2009 19:51 |
|
 |
|
danne100
Geocachare
|
Är det ingen som kan scanna in repotaget från dagens gp eller gt vilket det var.
|
| sön nov 01, 2009 20:03 |
|
 |
|
hedberg
Geocachare
|
Avskrift finns i "Press och media". Bilden är en bild vid "koordinatsläppet" taget från bilen där man ser en stor mängd människor på parkeringen.
|
| sön nov 01, 2009 20:14 |
|
|