Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Geocachingens framtid 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Geocachingens framtid
Ja hur ser den ut?

I mina ögon, något dyster och mörk. Varför ? Det går knappt att lägga ut en cache längre. Vill man samarbeta med till exempel ett museum så anses som marknadsföring och tillåts inte. Är det inte bättre att få med museum, stiftelser och liknande (dock ej komersiella organisationer) undrar jag.

Är inte ett samarbete en vinna-vinna situation både för geocachingen som hobby och till exempel museer? Bägge har ju att tjäna på att samarbeta. Vi får en legitimetet och till exempel museet kan få besökare.

Det blir så att många nya cachare kommer in i hobbyn, men så upptäcker dem att knappt kan lägga ut en cache och så tröttnar dem och hittar en annan hobby. Vad blir resultatet detta i? De utlagda cacherna får ett sämre underhåll i och med att cacharna inte är aktiva inom hobbyn och "skiter" i om deras burkar ligger ute på olika ställen och skräpar (blöta loggremsor, trasiga burkar med mera). Det finns redan allt för många exempel på detta.

Personligen tycker jag att det är tråkig utveckling som skett med de nya reglerna för cacheutläggning och som jag tidigare skrev om inte kommer att vara hobbyn till nytta i det långa loppet, då jag anser att de skadar mer än att befrämja den.

Det kanske är dags att sälja GPS:erna och använda pengarna till något roligare...

"bgel" AKA benrangel
tagit över 4000 burkar

sön sep 30, 2012 23:44
Föreningsmedlem

Inlägg Re: Geocachingens framtid
Nu känns det som att du är ganska negativ.

En del utav det du skriver går ju inte annat än att hålla med om ( ex. "reklam"-problematiken ) men det är ju ett ganska litet problem som jag ser det ( men visst är det synd ).

Eftersom det har nypublicerats ca 10.000 burkar ( från 50.000 till 60.000 aktiva burkar ) sedan ett halvår så kan nog ingen hålla med dig om att det skulle vara någon fara med att antalet burkar som placeras ut skulle vara för få eller att det skulle vara något bekymmer med att få burkar och beskrivning godkända...

Men men... Man får ju tycka hur man vill.
Jag tycker lite annorlunda.

sön sep 30, 2012 23:57
Föreningsmedlem
Användarvisningsbild

Jag delar benrangels syn. Jag upplever det som att Groundspeak sakta men säkert håller på att kväva geocachingen. Det blir allt svårare att få igenom cacher utan krångel och det kommer ständigt nya inskränkningar som begränsar kreativiteten. Det senaste jag hörde var att det nu är helt förbjudet att göra åverkan på marken, som att t.ex. sticka ner en fake-sprinkler i backen.

Samtidigt går det mer och mer mot att Guidelines inte är just guidelines utan regler.

Jag vill vara tydlig med att reviewers gör ett utmärkt jobb. Dessa är bara satta att utföra det Groundspeak ger direktiv om, det är Groundspeak som är boven i dramat. Groundspeak är dessutom väldigt inkonsekventa i sitt regelverk.

Snart har vi väl bara powertrails av petrör i granar längs skogsvägar.

Vadå dyster jag? :D

mån okt 01, 2012 8:37
Profil ICQ WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

:mrgreen:
Vill säga att de skärpta reglerna är nödvändiga pga att vi blir fler och fler burkjägare.
Dessutom går det vända på steken och säga att hårdare regler får utläggaren att tänka efter & göra gömmor av högre kvalitet som tål slitage bättre.
Detta gynnar platsen, burkjägaren & miljön (lägre servicebehov)
Bli ju en utmaning i sig att göra alla nöjda :roll:

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Burkjakt Är Livet - Livet Är Burkjakt

mån okt 01, 2012 8:43
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]