Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Trip & Waypoint Manager 
Författare Meddelande
Geocachare

Inlägg Trip & Waypoint Manager
Har installerat trip and waypoint manager, och skulle försöka lägga in en karta jag hittat via en länk från open street map och gjorde visst något fel.
Så fort jag startar programmet kommer det upp:
"Ett problem har uppstått med mapsource installationen. Installera om mapsource och starta igen"

Har prövat installera om programmet men samma sak händer igen. När jag nu läste på baksidan av skivfodralet står det att man inte kan ladda ner kartor till sin gps läste jag nu..Men i manualen står det att det är hur enkelt som helst. Lite förvirrande.

Någon som har tips på vad man kan göra för att få det att funka? Även om baskartan inte är någe detaljerad hade det ju varit roligt om man kunde ladda över waypoints och sträckor man gått, typ.

//Andreas

mån apr 27, 2009 12:57
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Tror nok at problemet ligger i "trip & and waypoint manager" programmet..

Det programmet er ikke laget for å overføre kart.

tis apr 28, 2009 7:38
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Tror nok at problemet ligger i "trip & and waypoint manager" programmet..

Det programmet er ikke laget for å overføre kart.

Men är inte Trip & Waypoint manager egentligen MapSource + en ickeöverförbar baskarta?

I det här fallet så tror jag nog det handlar om att ta bort den felaktigt installerade kartan ur registret. Bör ligga under HKLM\Garmin\Mapsource\Families

tis apr 28, 2009 11:28
Geocachare

Jo så kan det nog vara. Fast den kartan är kanske inte så superdetaljerad, men man vet ju vart man är på ett par kilometer när ioaf:D

Jag hittar tyvärr ingen karta att ta bort, vet inte riktigt hur jag ska hitta till den mappen där man kan ta bort saker ur registret..

tis apr 28, 2009 12:35
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

Jo så kan det nog vara. Fast den kartan är kanske inte så superdetaljerad, men man vet ju vart man är på ett par kilometer när ioaf:D

Jag hittar tyvärr ingen karta att ta bort, vet inte riktigt hur jag ska hitta till den mappen där man kan ta bort saker ur registret..

- Starta regedit.exe
- Navigera dig fram till HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Garmin\Mapsource\Families

Här bör det ha hamnat en "folder" med registernycklar som hör till den openstreemap karta som du försökt lägga in. Exakt hur det ser ut i din maskin kan jag inte svara på. Poängen är att om Mapsource ser i registret att det skall finnas en karta så försöker den ladda den och om den inte fungerar ihop med Mapsource (som verkar vara fallet här) så tror jag att du får det där felmeddelandet.

Att avinstallera och installera om Mapsource tar inte bort installerade kartor så därför är problemet kvar även efter en ominstallation.

Observera att förändringar i registret gör du helt på egen risk.

tis apr 28, 2009 14:30
Geocachare

Nu har jag lärt mig lite nytt. Chansade på att inget mer skulle hända när jag tog bort den filen, och så funkar mapsource igen.
Tack än en gång!
/Andreas

tis apr 28, 2009 14:36
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]