Forum

Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar

Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
OpenStreetMap 
Författare Meddelande
Geocachare
Användarvisningsbild

Detta verkar mycket intressant. Jag ska nog försöka bidra lite till projektet. Har precis börjat läsa lite om det och snubblade över detta verktyg:
http://igorbrejc.net/category/openstreetmap/groundtruth

Vet inte om ni redan provat det? Om jag förstått det rätt så genererar det garmin kartor från OSM kartor.

ons mar 11, 2009 9:01
Geocachare

Aj då... det lät inte bra.... kanske att föredra länder för sig... alternativt lära sig att klippa från europakartan själv.. :-)

GroundTruth låter mycket lovande, om man själv kan generera kartor för sitt specifika intresse... som tex vandring, på en enkelt sätt.... hmmm skall kikas närmare på :-)

tis mar 17, 2009 15:04
Profil WWW
Geocachare

Jag använde i helgen OSM för Danmark och det fungerade rikigt bra. Hade dock ett litet problem. Kan man få havet att byta färg till det vanliga blå istället för gult precis som land?

Det fungerade visserligen då vattenlinjen var markerad, men det skulle ändå vara bra om havet kunde bli lika blått som insjöarna i kartan.

Tack för en karta som gick att använda sig av, även om inte alla vägar finnas med. När jag har lyckats lista ut hur man skall bidra kan jag försöka hjälpa till med den, då området där jag bor inte finns med.

mån apr 13, 2009 19:25
Geocachare

Det där med färger på GPSen beror på bla hur kategoriseringen av klasser som gjorts när GPS-filen skapades från OSM-filen. Sedan kan även det givetvis vara fel på definitionerna i kartan, men hav borde inte vara felklassat. Kika in på OSMs forum och ställ frågan där.

http://forum.openstreetmap.org

Hmmm... efter lite kikande verkar det vara en lite tricky sak att göra. Fråga mig inte varför då jag inte är ngn programmerare. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Coas ... pnik_Layer

Vad man alltid kan bidra med är att ladda upp tracks, dvs gpx-filer med spår där du åkt. Då är det givetvis bara intressant med spår efter leder, vägar, järnvägar, gångstigar osv... ren ute i bushen-tramp kanske inte är så intressant.

Det gör man enklast genom att regga sig på http://www.openstreetmap.org/ och sedan ladda upp sina GPX-filer som man samlat in med GPSen. Det kan vara så att man måste arkivera dessa i GPSen för att de skall gå att spara ned på en dator och ladda upp.

Alla kan nämligen ta andras tracks till hjälp när man digitaliserar alla linjära objekt, så alla tracks är välkomna.

tis apr 14, 2009 9:49
Profil WWW
Geocachare

Så hur gjorde jag? Unzippa imgfilen och lägg den på minneskortet. Snacka om enkelt!!!

quote]

Är det bara att lägga över kartfilen i img format till minneskortet? (Ska skaffa ett minneskort snart)

jag laddade ner en sverigekarta från osm4you.com. Komprimerad till 15%. Hur göra för att unzippa? Var så längesen att jag inte minns hur man gör.

Jag tror jag var lite för ivrig med att försöka få in en OSM karta i Mapsource, programmet som följde med gps:en. Hittade en karta som verkade bra via en länk och lyckades på något sätt göra så att mapsource inte funkar, har försökt installera om programmet men samma felmedelande kommer upp igen.

sön apr 26, 2009 17:12
Profil WWW
Geocachare

hakanbrakan skrev:

Så hur gjorde jag? Unzippa imgfilen och lägg den på minneskortet. Snacka om enkelt!!!

quote]

Är det bara att lägga över kartfilen i img format till minneskortet? (Ska skaffa ett minneskort snart)

jag laddade ner en sverigekarta från osm4you.com. Komprimerad till 15%. Hur göra för att unzippa? Var så längesen att jag inte minns hur man gör.

Jag tror jag var lite för ivrig med att försöka få in en OSM karta i Mapsource, programmet som följde med gps:en. Hittade en karta som verkade bra via en länk och lyckades på något sätt göra så att mapsource inte funkar, har försökt installera om programmet men samma felmedelande kommer upp igen.

Ofta räcker det att högerklicka på filen och välja något typ extrahera alla.
Jag har min på minneskortet. Funkar kalas. Viktigt dock att lägga den på rättplats/katalog men det borde ju stå något om det i gpsens instr.bok

sön apr 26, 2009 19:45
Geocachare

det blev lättare efter att ha kommit på namnet på Winzp och installerat det..:) Tack!

, Men, micro sd kort, stoppar man in i GPSen, går det att överföra kartan via datorn direkt från gpsen, eller bör man ha en adapter för att lägga över kunna lägga över filerna direkt? GPSen visas iaf inte som någon masslagringsenhet som t.ex mp3 spelar eller usb minnen vad jag har sett då man kopplar in den.

Det står då inte mycket om detta i instruktionsboken.. dessutom är jag rädd att jag gjort något som gjort att mapsource inte går att starta längre. Så jag blir lite orolig då det är viktigt att lägga kartan på rätt plats/katalog, ifall något mer skulle hända..

tis apr 28, 2009 12:47
Profil WWW
Geocachare

nu har jag skickat över kartan till GPSen..
Snubblade över ett program som hette sendmap och, det fungerade hur bra som helst! Behövde inte ens starta om gpsen för att kartan skulle synas.

En liten fråga om open street map: Om jag förstått rätt s¨å kommer det ut nya versioner av kartan man kan ladda ner. hur vet man att man har den senaste? Jag minns inte vilken version det var jag laddade ner, bara att det såg ut att finnas ett par nyare - som inte fingerade, och då var jag inne på www.osm4you.com

//Andreas

tis apr 28, 2009 14:20
Profil WWW
Geocachare
Användarvisningsbild

nu har jag skickat över kartan till GPSen..
Snubblade över ett program som hette sendmap och, det fungerade hur bra som helst! Behövde inte ens starta om gpsen för att kartan skulle synas.

En liten fråga om open street map: Om jag förstått rätt s¨å kommer det ut nya versioner av kartan man kan ladda ner. hur vet man att man har den senaste? Jag minns inte vilken version det var jag laddade ner, bara att det såg ut att finnas ett par nyare - som inte fingerade, och då var jag inne på www.osm4you.com

//Andreas

Det är nya uppdateringar varje dag. Det uppdateras ju av oss alla som skickar in nya vägar som vi spårat upp med tracks i våra GPSer.
Lägger jag in en ny väg så tar det någon dag så är den inne för alla andra att hämta hem.
Om du hämtar kartan där någon annan gjort i ordning själva kartfilen så är står vanligen datum där också. Och en gång i veckan har jag sett på flera ställen är en vanlig uppdatering på många områden

tis apr 28, 2009 16:21
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3