| Författare |
Meddelande |
|
team@
Föreningsmedlem ★
Blev medlem: lör jan 23, 2010 23:46 Inlägg: 2314 Ort: Sollentuna
|
 Re: Skriva i loggboken
I gulifas fall tycker jag det låter mer som ren skrivbordscaching...
De har nog inte ens varit i närheten.
| tor maj 24, 2012 14:27 |
|
 |
|
Ankarcrona
Geocachare
|
Tycker generellt att man skall vara mycket försiktig med att radera loggar, det är ju trots allt en lek, är det så att man misstänker systematiskt fusk kan man ju dra ett vänligt mail till den berörde och förklara att man inte hittar vederbörandes namn i loggboken, sedan invänta förklaring...
Många gånger har man sett signaturer skrivna med blyerts men som med tiden blivit oläsliga, blyerts har ju en tendens att suddas ut med tiden, inte minst då loggboken blivit fuktig... Dessa cachare har ju hittat och signerat looggboken ofta med den penna som ligger i burken, det är inte rättvist att deras loggar raderas för att de inte längre är läsliga.
Som sagt, var försiktig med att radera loggar...
| tor maj 24, 2012 14:28 |
|
 |
|
Djurets
Föreningsmedlem
|
Jag raderar dubblett loggar, då en del Smartfones tycks "stamma". Tyvärr kan man ju inte skicka med en kommentar direkt varför man raderat. Utan den som loggat får bara ett medelande att deras logg blivit raderad.
_________________ /Djurets
 No GPS...
|
| tor maj 24, 2012 21:17 |
|
 |
|
crapmaster
Geocachare
|
gullfia skrev: Vi har av en slump träffat på något tråkigt  , en cachare som loggar på datorn med texten "easy found on a cachetrip around..."men som inte har signerat i loggboken. Har efter upptäckten kollat ett tiotal loggböcker tillhörande cacher som personen uppger sig ha hittat men ingen logg.  Någon mer som sett något likande? Av tidigare inlägg här har jag fått tipset att ta bort dessa loggar från mina cacher, tack för det tipset. Jodå, detta fenomen har jag sett på flera ställen runt Göteborg. Speciellt cacher som ligger långt från asfalt. Har dessutom sett en del som verkar ha satt i system att logga found på cacher som just tempdissas efter att CO bekräftat att den är borta (givetvis då med ett datum som ligger lite före tempdissningen) eller med många DNFer. Jag kommer aldrig att förstå vitsen med att sitta och logga cacher på nätet när man vet att man inte varit på plats. Är inte hela njutningen med denna sport att ta sig ut och hitta spännande/intressanta platser och utmaningar?
|
| lör jun 30, 2012 13:39 |
|
 |
|
IrreVilse
Föreningsmedlem ★
|
Kanske lite off topic ,men... Gick en slinga med mystar häromdan, hittade alla utom en och pga. den missen kommer jag inte åt nyckeln för att öppna och logga den sista i serien. Den ar ju hittad, men logga Found är ju inte rätt, men en note kan väl vara på sin plats som upplysning. ----Eller? (Har inte skrivit loggarna än).
|
| sön jul 01, 2012 10:20 |
|
 |
|
linsrille
Geocachare
|
crapmaster skrev: Jag kommer aldrig att förstå vitsen med att sitta och logga cacher på nätet när man vet att man inte varit på plats. Är inte hela njutningen med denna sport att ta sig ut och hitta spännande/intressanta platser och utmaningar? Det finns ett fåtal där bekräftelse är en större morot än att ha besökt platsen. Tog ett tag innan jag fattade..
| sön jul 01, 2012 11:47 |
|
 |
|
linsrille
Geocachare
|
IrreVilse skrev: Kanske lite off topic ,men... Gick en slinga med mystar häromdan, hittade alla utom en och pga. den missen kommer jag inte åt nyckeln för att öppna och logga den sista i serien. Den ar ju hittad, men logga Found är ju inte rätt, men en note kan väl vara på sin plats som upplysning. ----Eller? (Har inte skrivit loggarna än). Inte så ovanligt att inte hitta alla i en serie för min del. Ofta kan man lista ut den saknade pusselbiten och komma åt finalen ändå. I det läget har jag inget som helst problem att logga finalen. Men kommer man inte åt loggboken kan man förstås inte logga heller.
| sön jul 01, 2012 11:50 |
|
 |
|
Patojen
Geocachare
|
crapmaster skrev: gullfia skrev: Vi har av en slump träffat på något tråkigt  , en cachare som loggar på datorn med texten "easy found on a cachetrip around..."men som inte har signerat i loggboken. Har efter upptäckten kollat ett tiotal loggböcker tillhörande cacher som personen uppger sig ha hittat men ingen logg.  Någon mer som sett något likande? Av tidigare inlägg här har jag fått tipset att ta bort dessa loggar från mina cacher, tack för det tipset. Jodå, detta fenomen har jag sett på flera ställen runt Göteborg. Speciellt cacher som ligger långt från asfalt. Har dessutom sett en del som verkar ha satt i system att logga found på cacher som just tempdissas efter att CO bekräftat att den är borta (givetvis då med ett datum som ligger lite före tempdissningen) eller med många DNFer. Jag kommer aldrig att förstå vitsen med att sitta och logga cacher på nätet när man vet att man inte varit på plats. Är inte hela njutningen med denna sport att ta sig ut och hitta spännande/intressanta platser och utmaningar? Vi upptäckte, efter tips från en uppmärksam cachare, att en person nätloggat en hel slinga vi har med 66 burkar utan att faktiskt signera en enda av loggböckerna. Efter lite research och kontakter med andra cacheägare runt om i Europa kunde vi gemensamt konstatera att vår slinga var en droppe i havet, att personen falskloggat hundratals gömmor i flera europeiska länder. Dessutom inom ett sådant tidsintervall att det är tveksamt om det varit praktiskt möjligt ens med tillgång till helikopter ... Falskloggaren kontaktades men vägrade själv att ta bort loggarna och efter några veckor raderade jag dem. Så gjorde också flera andra CO runt om i Europa. Men det ligger fortfarande åtskilliga falskloggar kvar i personens statistik och bidrar till att han har en tämligen framskjuten plats när man tittar på statistiken för svenska cachare. Okej, inte något världsproblem, men irriterande åtminstone om man som jag gillar att frossa i statistik.

Vi bloggar om våra geocachingäventyr: http://patojen.wordpress.com/
|
| sön jul 01, 2012 19:26 |
|
 |
|
jansson.sura
Geocachare
|
Väldigt intressant tråd detta! Som nybörjare så håller jag på att lära mig & man lär som bekant av sina misstag. Jag har hittat (eller ja det är tydligen diskutabelt om jag "hittat") en cach som kräver stege utan att det står i varken beskrivningen eller tipsen (Description/Hint) men under "attributes" står det klätterutrustning. Under "hint" står det "synlig", Under Description står det att den går att nå utan utrustning?? Kanske om man är 3 meter lång.
Jag som nybörjare missade att kolla "Attributes" innan jag tog mig till platsen. Väl på plats så inser jag 3 meter från cachen som är helt öppen & synlig att jag inte kommer åt att logga.
Men för mig som nybörjare så undrar jag om orden som används & varför. Under menyn (appen i en smartphone) "Post a Log/Field Note" så står det "Found It" under Logtyp!! Det står alltså inte "Logg It"
Jag som nybörjare klickade här på "Found It" & skrev sen i meddelandet hur det låg till.
Gjorde jag fel?
Som svar vill jag gärna ha bra förklaringar & inte smällar på fingrarna. Som många andra är inne på så är det bättre att förklara på ett bra sätt hur det ligger till isf för att skälla på folk om att dom gör fel. Jag vill gärna lära mig & lär mig inte mycket av en utskällning. Tack på förhand..
|
| mån jul 23, 2012 10:30 |
|
 |
|
Cordin
Föreningsmedlem
|
 Re: Sv: Skriva i loggboken
jansson.sura skrev: Väldigt intressant tråd detta! Som nybörjare så håller jag på att lära mig & man lär som bekant av sina misstag. Jag har hittat (eller ja det är tydligen diskutabelt om jag "hittat") en cach som kräver stege utan att det står i varken beskrivningen eller tipsen (Description/Hint) men under "attributes" står det klätterutrustning. Under "hint" står det "synlig", Under Description står det att den går att nå utan utrustning?? Kanske om man är 3 meter lång.
Jag som nybörjare missade att kolla "Attributes" innan jag tog mig till platsen. Väl på plats så inser jag 3 meter från cachen som är helt öppen & synlig att jag inte kommer åt att logga.
Men för mig som nybörjare så undrar jag om orden som används & varför. Under menyn (appen i en smartphone) "Post a Log/Field Note" så står det "Found It" under Logtyp!! Det står alltså inte "Logg It"
Jag som nybörjare klickade här på "Found It" & skrev sen i meddelandet hur det låg till.
Gjorde jag fel?
Som svar vill jag gärna ha bra förklaringar & inte smällar på fingrarna. Som många andra är inne på så är det bättre att förklara på ett bra sätt hur det ligger till isf för att skälla på folk om att dom gör fel. Jag vill gärna lära mig & lär mig inte mycket av en utskällning. Tack på förhand.. Om du inte har skrivit ditt namn så har du inte hittat enligt regelboken. Sen finns det undantag från regeln, tex på vintern hittar man en isklump med cachen i mitten. Men undantagen så är det co (cachens ägare) som bestämmer om det är ok at logga den found eller inte. Att inte nå cachen eller att det saknas penna kommer dock troligen aldrig ses som undantag. (stoppa pennor i dina fickor så slipper du det problemet iaf) Du kan ändra din logg till note, då kan andra se att du varit nära... Eller fråga co snällt. Hoppas jag gör mig begriplig utan att vifta med pekpinnen för mycket.
| mån jul 23, 2012 10:47 |
|
 |
|
jansson.sura
Geocachare
|
Jo det är sant! Jag skulle ju kunna ändra till Note. Eller ta med en stege & fixa dit en kråka i loggen. Eller om man är två så går det att stå på varandras axlar. Men anledningen till frågan är ju att det står i beskrivningen att den går att nå!! Är inte det mot reglerna att skriva nåt i beskrivningen som inte stämmer??
|
| mån jul 23, 2012 10:56 |
|
 |
|
jansson.sura
Geocachare
|
Hinner inte kolla mer på detta nu. jag skickade en Note men jag lyckades inte ändra den jag redan skickat från "found It" till nåt annat.
Hur & vart ändrar jag?
|
| mån jul 23, 2012 11:05 |
|
 |
|
the explorist
Geocachare
|
Anngående skriva i loggen så är det väldigt många som inte har penna med sig ute när de är ute på sina geocachingäventyr. Har fått många loggar: saknade penna, tack för denna cache eller: hade ingen penna, fick bli fotologg. Utan att det kommer något foto på loggen efter månader. 
| mån jul 23, 2012 12:35 |
|
 |
|
dasilva76
Geocachare
Blev medlem: lör maj 14, 2011 10:25 Inlägg: 103 Ort: Sparsör/Borås
|
En cachare har penna på sig, fotologg för att man glömt penna, då har man för bråttom.
| mån jul 23, 2012 13:24 |
|
 |
|
Uffe1
Geocachare
|
dasilva76 skrev: En cachare har penna på sig, fotologg för att man glömt penna, då har man för bråttom. Fast det händer ju att man tar någon spontancache på väg hem från jobbet t.ex. Inte alltid pennan finns med då men väl smartphonen med kamera i. Finns däremot penna ska man alltid skriva i loggen.
_________________ Ave Caesar, morituri te salutant
|
| mån jul 23, 2012 13:39 |
|
|