| Författare |
Meddelande |
|
linsrille
Geocachare
|
 Re: Fuskloggar igen!!!
rogge88 skrev: Lite OT men varför fungerar http://www.ogniz.se statistik? Det är visserligen bara på de som anmält sig till listan vad jag förstår men det är väl likadant här på gc.se att man måste anmäla sig till statistiklistan. Nåja nu har jag anmält mitt intresse för Ogniz på deras sida ska bli roligt o följa Mitt värsta fusk är att jag skrivit på en lapp vid loggandet av ett större trail. Det fanns alltså ingen burk utan någon hade satt fast en lapp där den aktuella burken skulle ha varit. Jag har sett att det har varit upp som ämne för ett tag sedan och jag kände skam o skuld ett tag. Men är det verkligen så allvarligt för en del att såna saker är skillnaden mellan himmel o helvete  Skam och skuld känns lite hårt  Problemet ligger i att nån inte hittade burken och bestämde sig för att den måste vara borta så de satte upp en lapp, alla efterföljande ser antagligen lappen lätt men inte burken även om den finns. En massa foundloggar på en sån cache får det ju att se ut som att cachen är i ordning vilket den inte är. Sen är det väl mest för egen skull det är dumt att lägga dit en ny burk och något jag klassar som självbedrägeri. Den aspekten är ju loggarens bekymmer och ingen annans. Med några tusen i bagaget tycker jag det känns fel att logga halva cacher, som när locket ligger kvar men burken är borta. Min gräns går ungefär där, finns det inget att skriva i blir det ingen found för mig bortsett från papier maché-böcker om jag kan få ner en egen lapp i burken.
| sön nov 27, 2011 17:30 |
|
 |
|
fn-yxa
Geocachare
|
helvite skrev: fn-yxa>> Fattar inte riktigt varför du gör en write note i fält. Förklara gärna varför. Du kan ju göra en "found" i fält men editera texten efteråt. Jag förstår om vissa blir misstänksamma och tror att du gör en "fusklogg" även om det är en note för att få andra FTF-jägare att avstå ett försök. För att jag loggar alla mina founds i ordning. Har jag tagit några cacher som jag inte är FTF på och därefter en FTF så vill jag det ska bli rätt ordning ute på sidan (nu vet jag att GS ibland kastar om ordningen). Skulle jag fältlogga FTF:en kommer den före de andra som egentligen är tagna innan. En annan orsak är att CO får bara mail när jag loggar den snabba fältloggen och inget nytt mail när jag editerar. Skulle nu någon tro att jag fuskar så får de väl jaga "FTF:en" och hitta mitt namn i loggen. Jag fältloggar enbart av hänsyn till andra! / FN-yxa
| sön nov 27, 2011 21:08 |
|
 |
|
helvite
Geocachare
|
?? Fattar ändå inte.. Kanske jag borde bli medlem i "Trögfattarföreningen"(kolla gärna den på youtube, den är störtskön!). Du får ju dem ändå i ordning även om du loggar dina FTF som "found" då du är i fält eller är jag ute å cyklar? Tänk om den som kommer STF och loggar "found" i fält efter dig, då hamnar väl den loggen innan din "found" men efter din note, eller hur? I så fall blir det ju knas med statistiken. Jag har själv varit STF vid några tillfällen och loggat cachen "found" i fält innan FTF loggat. Då räknar statistiken fel, då den räknar mig som FTF. Loggar du found direkt istället för en note så slipper man detta statistiktrassel. Eller är det så att du i efterhand kan ändra din note till en found? Eller måste du helt enkelt logga en ny found efter din note? I dessa fall, tar du bort din note och bara låter din found vara kvar eller behåller du båda? Detta är kanske en aning OT, men jag är nyfiken och jag är säker på att andra är det med.
|
| sön nov 27, 2011 21:34 |
|
 |
|
Falkz
Geocachare
|
Han tänker på sin egna statistik om han har varit ute hela dagen och cachat men inte loggat alla som found på nätet än och det kommer en ny som han får ftf på och loggar den på nätet innan han har hunnit logga alla andra så blir hans statistik fel då ftfen kommer före dom andra...
ang ftf loggar så räknas bara loggar med {*FTF*} först i loggen som ftf spelar ingen roll om någon annan loggar innan.
|
| sön nov 27, 2011 21:37 |
|
 |
|
helvite
Geocachare
|
Ah.. Då klarnade det. Så om man fältloggar alla cacher så blir det ju i rätt ordning, men då kanske med risk att de inte går hand i hand med "Den goda loggen" då det är drygt att skriva på en mobil som oftast används då man fältloggar.. Tack för klargörandet! =)
|
| sön nov 27, 2011 22:27 |
|
 |
|
team@
Föreningsmedlem ★
Blev medlem: lör jan 23, 2010 23:46 Inlägg: 2321 Ort: Sollentuna
|
Kör man mobilen och neongeo så tror jag att programmet håller koll på ordningen oavsett om man loggar som "field note" med avsikt att senare skriva en längre logg, eller loggar direkt online.
Den infogar i alla fall rätt ordningsnummer i loggen oavsett metod (om man vill).
| sön nov 27, 2011 23:03 |
|
 |
|
fn-yxa
Geocachare
|
helvite skrev: I dessa fall, tar du bort din note och bara låter din found vara kvar eller behåller du båda? Detta är kanske en aning OT, men jag är nyfiken och jag är säker på att andra är det med. Jag låter noten vara kvar. Jag var tydligen otydlig angående "ordningen" men Falkz förstod mig rätt. Ordningen gäller mina egna loggar. Jag cachar sällan med telefonen utan föredrar Garmin. Därav fältloggar jag inte alla cacher utan bara FTF:er. / FN-yxa
| sön nov 27, 2011 23:05 |
|
 |
|
Djurets
Föreningsmedlem
|
fn-yxa skrev: helvite skrev: I dessa fall, tar du bort din note och bara låter din found vara kvar eller behåller du båda? Detta är kanske en aning OT, men jag är nyfiken och jag är säker på att andra är det med. Jag låter noten vara kvar. Jag var tydligen otydlig angående "ordningen" men Falkz förstod mig rätt. Ordningen gäller mina egna loggar. Jag cachar sällan med telefonen utan föredrar Garmin. Därav fältloggar jag inte alla cacher utan bara FTF:er. / FN-yxa Du kunde kanske göra tvärt om. Dvs direkt logga Found på FTFen. Och sen när du loggar alla hittade cacher hemma så antingen raderar du bara din tidigare Found logg och skriver en ny(då hamnar den i rätt ordning) och vill du så kan du ju ändra den tidigare found loggen till en note...
_________________ /Djurets
 No GPS...
|
| sön nov 27, 2011 23:53 |
|
 |
|
wellner
Föreningsmedlem
|
Djuret skrev: Du kunde kanske göra tvärt om. Dvs direkt logga Found på FTFen. Och sen när du loggar alla hittade cacher hemma så antingen raderar du bara din tidigare Found logg och skriver en ny(då hamnar den i rätt ordning) och vill du så kan du ju ändra den tidigare found loggen till en note... Jo... Jag skulle undra rätt mycket över en FTF-logg som inte var loggad som ett "found". Är den httad eller? Jag loggar också found på en gång och sen editerar jag loggen eller så raderar jag den eller skriver en ny. /fredrik
_________________ http://www.teamtelge.se
|
| mån nov 28, 2011 8:36 |
|
 |
|
Torbjörn Axelsson
Geocachare
|
Djuret skrev: fn-yxa skrev: helvite skrev: I dessa fall, tar du bort din note och bara låter din found vara kvar eller behåller du båda? Detta är kanske en aning OT, men jag är nyfiken och jag är säker på att andra är det med. Jag låter noten vara kvar. Jag var tydligen otydlig angående "ordningen" men Falkz förstod mig rätt. Ordningen gäller mina egna loggar. Jag cachar sällan med telefonen utan föredrar Garmin. Därav fältloggar jag inte alla cacher utan bara FTF:er. / FN-yxa Du kunde kanske göra tvärt om. Dvs direkt logga Found på FTFen. Och sen när du loggar alla hittade cacher hemma så antingen raderar du bara din tidigare Found logg och skriver en ny(då hamnar den i rätt ordning) och vill du så kan du ju ändra den tidigare found loggen till en note... Precis vad jag brukar göra under "turer", fast eftersom jag cyklar så blir det ju lite mer tid mellan vare cache (3-4 cacher per timme som högst normalt sett) och då loggar jag allting med korta loggar för att sedan editera. Det räcker att CO får ett mail om att jag hittat cachen, vill de sedan läsa min längre uppsats så får de titta till sin cache på nätet. Jag ser då till att noga editera cacherna i rätt ordning också så stämmer det. Där det egentligen spelar roll är i och för sig för travel bugs, men med mysts som pekar helt fel blir det ändå konstigt.
|
| mån nov 28, 2011 9:20 |
|
 |
|
Patojen
Geocachare
|
Jag önskar att mitt första inlägg på forumet hade blivit om ett annat ämne än detta, men men... Det finns de som menar att man inte ska bry sig om fuskarna, att man ska låta dem hållas, eftersom det bara är dem själva som de lurar. Kanske är det så, men som cacheägare blir jag ändå besviken när någon missbrukar de gömmor vi har lagt ut med syfte att ge den som letar en upplevelse. Jag tvekar inte att radera falskloggar, om jag upptäcker dem. En del tycker säkert också att det är onödigt att lägga tid på att jaga fuskarna. Men jag lovar att de efterforskningar jag med flera bedrivit i detta ärende har varit underhållande mer än en belastning. "Grävarbete" är en del av mitt yrke och jag går i gång på sådant här... Och även om allt fusk är fusk så tycker jag ändå att det finns en viss gradskillnad. I det här fallet handlar det om en cachare som de senaste tre, fyra veckorna har falskloggat i synnerhet PT:s i minst fem europeiska länder. Det handlar om åtminstone 500 loggar där burkarna inte har besökts. Det handlar om en, som jag uppfattat det, relativt etablerad och erfaren cachare som plötsligt (och jag tror jag vet varför) börjat falsklogga hej vilt. Personen ifråga svarar inte på mejl, men är aktiv på forumet (även nu på sistone) och kommer garanterat att läsa detta. Så varför inte träda fram och berätta hur du resonerar? Varför låter du din besvikelse gå ut över oss andra och över geocachingen som hobby, sport, tävling (vilket man nu vill)? Till sist vill jag tacka den cachare som uppmärksammade oss på vad som var på gång, du vet också vem du är. 

Vi bloggar om våra geocachingäventyr: http://patojen.wordpress.com/
|
| mån nov 28, 2011 13:21 |
|
 |
|
fn-yxa
Geocachare
|
Djuret skrev: Du kunde kanske göra tvärt om. Dvs direkt logga Found på FTFen. Och sen när du loggar alla hittade cacher hemma så antingen raderar du bara din tidigare Found logg och skriver en ny(då hamnar den i rätt ordning) och vill du så kan du ju ändra den tidigare found loggen till en note... Så hade jag kanske kunnat göra, men jag förstår inte vitsen. Alla ser på noteloggen att jag har varit där. Framför allt så får alla FTF-jägare som har den på bevakning ett mail om att jag har loggat en note. Känns lite på svaren som om det finns geografiska skillnader, mitt beteende är jag inte ensam om. Oftast loggar jag FTF:en inom en timme efter noten men vid just det aktuella tillfället var schemat för fullspäckat. / FN-yxa
| mån nov 28, 2011 20:07 |
|
 |
|
sydman
Geocachare
Blev medlem: lör okt 29, 2005 9:49 Inlägg: 3411 Ort: Krokarna av Lund eller där som slogs innan Lund
|
fn-yxa skrev: Djuret skrev: Du kunde kanske göra tvärt om. Dvs direkt logga Found på FTFen. Och sen när du loggar alla hittade cacher hemma så antingen raderar du bara din tidigare Found logg och skriver en ny(då hamnar den i rätt ordning) och vill du så kan du ju ändra den tidigare found loggen till en note... Så hade jag kanske kunnat göra, men jag förstår inte vitsen. Alla ser på noteloggen att jag har varit där. Framför allt så får alla FTF-jägare som har den på bevakning ett mail om att jag har loggat en note. Känns lite på svaren som om det finns geografiska skillnader, mitt beteende är jag inte ensam om. Oftast loggar jag FTF:en inom en timme efter noten men vid just det aktuella tillfället var schemat för fullspäckat. / FN-yxa Vet inte om det ändrar ngt i logg numreringen men nej jag lägger inte en cache på notifiering för att se om den blir loggad om det är FTF jakt... finns en cache här nere som blev ftf loggad för mer än 34 timmar sedan och fortfarande med en Note
| mån nov 28, 2011 20:39 |
|
 |
|
Patojen
Geocachare
|
Att skriva här gjorde tydligen susen. Nu har jag i alla fall fått mejlsvar från cacharen som tråden handlar om. Fortsättning lär följa...

Vi bloggar om våra geocachingäventyr: http://patojen.wordpress.com/
|
| tis nov 29, 2011 14:30 |
|
 |
|
rogge88
Geocachare
|
Patojen skrev: Att skriva här gjorde tydligen susen. Nu har jag i alla fall fått mejlsvar från cacharen som tråden handlar om. Fortsättning lär följa... Spännande  Men förmodligen finns väl en förklaring som teammärkning eller nåt.
_________________ http://www.geocaching.n.nu/
|
| tis nov 29, 2011 14:48 |
|
|